Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor jvt » vr nov 09, 2018 12:46

Hans van Bergen schreef:Ik kwam laatst nog een foto tegen van de mest protesten :yes: Rijtje trekkers hier in de straat. Aan de samenstelling kun je zien dat het voor de ruilverkaveling was. Voor 1994 dus.Lang geleden. Ook is er een gathering geweest hier achter in St Agatha bij cafe Lombok waar honderden tractoren samenkwamen om een protest rondrit te maken. Mochten jonkies denken dat het hier keiharde akties betrof dan moet ik die teleurstellen. Thad gevroren en het was een hele rustige tijd. De politie overlegde met het zlto bestuur. De protest rit die volgde ging over boerenweggetjes en door slapende kleine dorpjes en duurde tot net voort melken. Helemaal nooit niemand heeft er last van gehad en na 1 pilske snelde we snel weer huiswaarts. Ook zijn we naar Den Haag geweest. Naart Malie veld. Das een grasland naast de snelweg as je Den Haag binnenkomt. Daar kun je makkelijk met 10.000nman staan zonder da iemand daar last van heeft. Daarna liepen we naart binnenhof. Eik meer met een grote boog eromheen. :yes: Toen gongen weer naar huus. Allemaal niet zo zinvol :no:

Herinner me dat ik nog keertje naar wanroyse bergen ben geweest omdat bukman daar kwam, bord op de fendt 308 met: door dit mestbeleid worden we dadelijk onze boeren kwijt. Heel leuk allemaal, meeste schik met maken van het bord, bukman werd ff door chauffeur langs ons opgereden in zijn audi en dat was het. Zal onmundige indruk hebben achtergelaten destijds :lol: , maar idd dus rond 1990 schat ik. Hier paar jaar terug naar Brussel geweest met de boerenbond, gratis treinkaartje van de boerenbond, allemaal blauw jasje aan en we waren op schoolreisje. Toen de emb en franstalige clubjes er een zooitje van ging maken moesten we van onze bauernbund mensen zsm weer terug naar huis want dat was schandelijk. Kortom, sinds dat er akkerbouwers ergens vooraan in de jaren 80 met trekker op het binnenhof stonden is er weinig actie meer geweest, zowel in nederland als in belgie. Probleem is dat deze generatie boeren er het van jongsaf aan ingehamerd is dat acties netjes en publieksvriendelijk moeten zijn en dat bedrijven zo groot zijn dat alles liefst na melken en voeren moet gebeuren en voor het melken weer thuis, liefst nog na middagdutje dus ff protesteren tussen 14.00 en 16.00 past de meeste dan nog wel. Volledig eens met Henk dat zeker in nederland de maat vol is en er eens een keer gewoon echt de beuk in moet, maar zie het nog niet 123 gebeuren
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor poekske » vr nov 09, 2018 13:25

Jaartje of 4 geleden hebben we toch een uurtje of 5 autosnelweg afritten blok gezet. Lekker tot na de spits. Was wel leuk :D
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » vr nov 09, 2018 13:36

Vergeet even niet dat NL inmiddels politie staat is geworden en dat bij escalatie van protest tot grote gevolgen voor deelnemers kan leiden :( Bovendien is er grote verdeeldheid binnen sector en heb ik ook het gevoel dat jonge generatie alles al gewoon is gaan vinden dus waar doe je het dan nog voor :?:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor melker » vr nov 09, 2018 13:38

Denk maar even aan de blokkeer Friezen, publieke opinie hadden ze mee maar ze worden als criminelen berecht :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » vr nov 09, 2018 14:36

wit schreef:
Helemaal koekoek zijn we hier :P

Degene die het proces aanspannen bedoel je neem ik aan.

Nog effe en we wonen hier in een Islamitische staat :evil:

heeft vlgs mij totaal niets met de islam te maken :no:

Nee klopt. Was eik een losstaande opmerking die in zoverre de zwartepieterij raakt dat de NL overheid gewoon over zich heen laat lopen en met zich laat sollen. En het is geen geheim dat de Islam de wereld wil veroveren.

melker schreef: Bovendien is er grote verdeeldheid binnen sector en heb ik ook het gevoel dat jonge generatie alles al gewoon is gaan vinden dus waar doe je het dan nog voor :?:

Denk ook dat wij te oud zijn geworden om met elke malloot mee te buigen Melker. Blijkbaar heeft de jeugd daar minder moeite mee. Als ik lees over de fosfaat misère en verteld wordt dat een koe niet een liter te veel of te weinig mag geven dan gepland anders zit je zo krom met je fosfaatklotum. En het klonk alsof ie het normaal vond :mrgreen: terwijl bij mij mn bakkus een halve meter open zakt bij zukke absurditeit.

Maar wellicht herhaald ook hierin de geschiedenis zich en zijn Melker en ik een paar ouwe l#llen aant worden.. :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » vr nov 09, 2018 17:15

heb in wanroy nog voor bukman opgereden zodat i niet zo snel kon. met mijn creatie en de 844 S
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corjan » vr nov 09, 2018 18:40

melker schreef:Denk maar even aan de blokkeer Friezen, publieke opinie hadden ze mee maar ze worden als criminelen berecht :shock:

En had de politie zelf nie eens wat geblokeerd in NL bij een protest :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jvt » vr nov 09, 2018 19:25

john jakobs schreef:heb in wanroy nog voor bukman opgereden zodat i niet zo snel kon. met mijn creatie en de 844 S

ja logisch dat ie niet snel gaat met een 844 ervoor...25 km per uur :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor hendrik83 » vr nov 09, 2018 19:26

jvt schreef:
john jakobs schreef:heb in wanroy nog voor bukman opgereden zodat i niet zo snel kon. met mijn creatie en de 844 S

ja logisch dat ie niet snel gaat met een 844 ervoor...25 km per uur :wink:

Die wij hadden reed anders vlot 40 :roll:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor sivert » vr nov 09, 2018 21:17

Hans van Bergen schreef:Ik kwam laatst nog een foto tegen van de mest protesten :yes: Rijtje trekkers hier in de straat. Aan de samenstelling kun je zien dat het voor de ruilverkaveling was. Voor 1994 dus.Lang geleden. Ook is er een gathering geweest hier achter in St Agatha bij cafe Lombok waar honderden tractoren samenkwamen om een protest rondrit te maken. Mochten jonkies denken dat het hier keiharde akties betrof dan moet ik die teleurstellen. Thad gevroren en het was een hele rustige tijd. De politie overlegde met het zlto bestuur. De protest rit die volgde ging over boerenweggetjes en door slapende kleine dorpjes en duurde tot net voort melken. Helemaal nooit niemand heeft er last van gehad en na 1 pilske snelde we snel weer huiswaarts. Ook zijn we naar Den Haag geweest. Naart Malie veld. Das een grasland naast de snelweg as je Den Haag binnenkomt. Daar kun je makkelijk met 10.000nman staan zonder da iemand daar last van heeft. Daarna liepen we naart binnenhof. Eik meer met een grote boog eromheen. :yes: Toen gongen weer naar huus. Allemaal niet zo zinvol :no:

Om en nabij 1990 had je de akkerbouwacties, toen werd bij ons in de buurt (althans waar we toen woonden) het belastingkantoor geblokkeerd en na enkele dagen trok een lange rij trekkers over een paar belangrijke doorgaande wegen. Een tante van mij was toen ook betrokken bij de organisatie daarvan en hun telefoon werd ook afgetapt, met bellen hoorden ze dan een klikje. Ze ging als het over de acties ging naar de buren om te bellen. Bij ons op het land is toen ook nog een keer gedemonstreerd tegen de mestwetgeving, we hadden toen een mooi breed perceel aan de openbare weg. Een heel aantal trekkers met giertank stonden naast elkaar opgesteld en een paar daarvan o.a. mijn vader) gingen toen met de ketsplaat bovengronds mest uitrijden. Alles on toeziend oog van de politie. De politie is later bij ons geweest en mijn vader moest toen ook voor de rechter verschijnen. Het leverde een boete op van 600 gulden. De actie was opgezet door 6 landbouwverenigingen (mijn vader vertegenwoordigde onze landbouwvereniging) en afgesproken was dat de boete door de landbouwverenigingen gezamenlijk zou worden betaald. Dat is uiteindelijk wel gebeurd, maar dat ging wel vrij moeizaam. Dat was niet echt fraai.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor sivert » vr nov 09, 2018 21:20

Corjan schreef:
melker schreef:Denk maar even aan de blokkeer Friezen, publieke opinie hadden ze mee maar ze worden als criminelen berecht :shock:

En had de politie zelf nie eens wat geblokeerd in NL bij een protest :?:

Zo werken justitie en advocaten, recht praten wat krom is en krom praten wat recht is :?
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » za nov 10, 2018 07:46

Zeg vijftigers, hebben die protesten in de jaren 90 nog wat uitgehaald.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor john jakobs » za nov 10, 2018 08:17

dat weet je nooit wa
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jan.nl » za nov 10, 2018 08:30

opelmanta schreef:Zeg vijftigers, hebben die protesten in de jaren 90 nog wat uitgehaald.

Helemaal nix,alles ging gewoon door,maar was wel mooi dagje uit met de trekker dwars door Utrecht en bij de markt hallen verzamelen,waren ook varkensboeren bij,maakten wel meeste kabaal :P
Heb er nog een protest bord aan overgehouden,met de text ,wij zijn het zat,,,Ja toen al :yes:
Vind zelf dat we het daarna nog lang vol gehouden hebben...
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor arnoud » za nov 10, 2018 09:29

[quote="jan.nl"][quote="opelmanta"]Zeg vijftigers, hebben die protesten in de jaren 90 nog wat uitgehaald.[/quote]

Helemaal nix,alles ging gewoon door,maar was wel mooi dagje uit met de trekker dwars door Utrecht en bij de markt hallen verzamelen,waren ook varkensboeren bij,maakten wel meeste kabaal :P

Was er ook bij en ben nog lang geen 50.
Voor DE kan ik heel veel positieve verbeteringen/resultaten door demo s op noemen.
Na bv melk blokkade heeft o a direct een minister met de handel afgesproken de melkpakken 10ct duurder /liter.
Velen demo s hebben uiteindelijk voor gezorgd dat kartelamt bv de opzegtermijn van melkcontracten max 1 jr en onder toezicht is dat de positie v boer beter wordt. Maar t is niet altyd duidelijk of wat verbeterd of juist verhinderd dat t anders slechter was geworden.
In ieder geval wordt hier meer gedemonstreerd en het imago v d boer veel beter als in NL. Het is een soort reclame/info aan de burger als we door demo s met achtergrondinfo op tv krant radio zijn (q)
arnoud

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Community