Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Kees99 » ma dec 25, 2017 14:35

hendrik83 schreef:Bvd en ibr wordt tegen geënt. Salmonella normaal gunstig alleen laatste keer ongunstig, dat schijnt vaker voor te komen in het najaar bij weiders iig geen reden tot zorgen volgens de veearts.
Celgetal rond de 250 zonder dippen of hoogcelgetalkoeien te ruimen/uithouden. Wel last van mortellaro. Komt volgende week zo'n mest muis, ik hoop dat dat dan beter wordt. Vruchtbaarheid:tkt jaarrond onder de 400 dg. En ik moest vorig jaar de laatste calmag infusen weggooien van de nvwa omdat ze over datum waren :mrgreen: dus melkziekteis ook niet echt problematisch

In en uitkuilen gaat wel goed alleen zijn de platen te klein en dus de kuilen te hoog. In drie dagen ben ik er volledig voorlangs geweest dus voersnelheid is wel goed alleen op deze hoogtes is het lastig om het plastic strak op de schouders vd bult te houden.
Water in de stal is leidingwater. Zowel in bak als direct uit leiding onderzocht beide goed. Zomers kunnen ze in het land wel uit de sloot drinken

Sinds 4 week ongeveer de Heus voer daar kwam eentje van pionieren en had ik wel een goed gevoel bij hem dus hij krijgt de kans. Hij is inmiddels al met eename collega van hem langs geweest en later nog om de tafel geweest met een da van de Heus en onze eigen da. Een mooie opmerking van 1 van hen vond ik wel" er moet iets onder de koeien zitten want als het al zo lang duurt had je ooit per ongeluk wel alles goed moeten doen :roll: "

Vermoeden is nu aspeggillus nogwattus evt inc met clostridium. Dus nu bloed getapt voor clostridium en sinds 1 week aan het omnigen voeren.

Enting bvd en besmetting onderste regel einde verhaal met deze koeien.
Kees99

Berichtdoor Jappie » ma dec 25, 2017 15:01

@ kees Toxines? Koolstof/toxine binder?
En hoe bedoel je met bvd enten dat de koeien niet meer te redden zijn?
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor boer pieter » ma dec 25, 2017 15:43

de heus heb ik ook niet veel vertrouwen in :no: en lasagne kuil zou ik ook nooit weer doen zit je het hele jaar aan vast beter is verschillende bulten maken ,kun je makkelijker wat anders proberen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » ma dec 25, 2017 16:10

Water laten testen, en jvt had zelfde situatie ook waar hij nu zit toch, had zwerfstroom
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 25, 2017 17:55

Henrik mest uitzeefen hoe ziet dat er uit? Hoe is de lactatie curve? Beginnen ze hoog en klappen ze naar 60 -80 dagen?
Flyinghollander

Berichtdoor jan.nl » ma dec 25, 2017 19:12

hendrik83 schreef:Bvd en ibr wordt tegen geënt. Salmonella normaal gunstig alleen laatste keer ongunstig, dat schijnt vaker voor te komen in het najaar bij weiders iig geen reden tot zorgen volgens de veearts.
Celgetal rond de 250 zonder dippen of hoogcelgetalkoeien te ruimen/uithouden. Wel last van mortellaro. Komt volgende week zo'n mest muis, ik hoop dat dat dan beter wordt. Vruchtbaarheid:tkt jaarrond onder de 400 dg. En ik moest vorig jaar de laatste calmag infusen weggooien van de nvwa omdat ze over datum waren :mrgreen: dus melkziekteis ook niet echt problematisch

In en uitkuilen gaat wel goed alleen zijn de platen te klein en dus de kuilen te hoog. In drie dagen ben ik er volledig voorlangs geweest dus voersnelheid is wel goed alleen op deze hoogtes is het lastig om het plastic strak op de schouders vd bult te houden.
Water in de stal is leidingwater. Zowel in bak als direct uit leiding onderzocht beide goed. Zomers kunnen ze in het land wel uit de sloot drinken

Sinds 4 week ongeveer de Heus voer daar kwam eentje van pionieren en had ik wel een goed gevoel bij hem dus hij krijgt de kans. Hij is inmiddels al met eename collega van hem langs geweest en later nog om de tafel geweest met een da van de Heus en onze eigen da. Een mooie opmerking van 1 van hen vond ik wel" er moet iets onder de koeien zitten want als het al zo lang duurt had je ooit per ongeluk wel alles goed moeten doen :roll: "

Vermoeden is nu aspeggillus nogwattus evt inc met clostridium. Dus nu bloed getapt voor clostridium en sinds 1 week aan het omnigen voeren.

Waarom bij 22 kg melk zoveel kv,kv eerst halveren en basis met geplette tarwe of gerst omhoog brengen,dot water erbij en goed mengen.Hoeveel melk geeft verse koe?
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor wit » ma dec 25, 2017 21:07

Hoe is het mogelijk dat na 9 jaar de oorzaak nog niet gevonden is :shock: :shock:
Bij maar 6000 kg moet er toch iets flink verkeerd zitten.
Het is niet dat je zegt "het loopt niet zo lekker,ik mis de laatste liters" .
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor hendrik83 » ma dec 25, 2017 21:15

Water, leverbot en zwerfstroom is onderzocht.
Koeien starten probleemloos op maar trekken dan niet door. Grosso modo blijft tussen de 30 en 35lt hangen. de enkeling die wel naar de 40 gaat zakt binnen enkele weken terug richting de 35. rest van de curve is vrij normaal maar het is dus net alsof je de eerste honder dagen van de lactatie mist (n)

Laatste keer mestzeven was de vertering net niet optimaal vermoedelijk door een net te snel en eiwitarm rantsoen. toen is de raap soja tarwe (1:1:1) vervangen door soja raap (60/40) sindsdien een hele lichte plus op de liters maar vet en eiwit beide 1/10 lager en ureum ook onder druk. Bepaald niet wat ik in gedachten had zeg maar.

Conditie zou misschien iets beter kunnen maar dan praat je over 1 of 2 tienden van bcs.
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Roderick » ma dec 25, 2017 22:13

Ik snap het ook niet helemaal.
9 jaar :shock:
Er moet echt iets flink mis zijn om zo'n productie te hebben.
Er moet toch iemand zijn die uit kan vogelen wat er aan de hand is. :?: :?:
Hoe houd je dat financieel vol, want voerkosten liggen op een bovengemiddeld nivo en productie ver onder gemiddeld. :o
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor bekapper » ma dec 25, 2017 22:20

Ureum onder druk? wat bedoel je daarmee? Al enkele klanten met langdurig hoog ureum: slechte klauwen, te weinig melk voor de rest op zicht gezonde koeien.
bekapper

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 25, 2017 22:24

7500 kg is niet royaal maar 6000 is helemaal waardeloos.
Bij 6000 kg is voermengwagen aanschaffen 100% geldverspilling :(
Sinds nieuwe stal zeg je; Dan moet je het daar toch zoeken. Ook nieuwe melkstal/systeem :?:
Helft aan vreetplekken vind ik ook niet verstandig maar ja dat hebben al die nieuwe 6 rijige stallen dus dat zal het ook niet helemaal wezen.
Als de dierenarts verder niks kan vinden zou ik vanaf nu de versen weer in oude stal doen zonder :!: overbezetting.
je zult het een krankzinnig advies vinden maar stel dat daar wel de oorzaaak ligt dan laat je zo toch wel heel veel litertjes van =40ct liggen :idea:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 25, 2017 22:56

hendrik83 schreef:Water, leverbot en zwerfstroom is onderzocht.
Koeien starten probleemloos op maar trekken dan niet door. Grosso modo blijft tussen de 30 en 35lt hangen. de enkeling die wel naar de 40 gaat zakt binnen enkele weken terug richting de 35. rest van de curve is vrij normaal maar het is dus net alsof je de eerste honder dagen van de lactatie mist (n)

Laatste keer mestzeven was de vertering net niet optimaal vermoedelijk door een net te snel en eiwitarm rantsoen. toen is de raap soja tarwe (1:1:1) vervangen door soja raap (60/40) sindsdien een hele lichte plus op de liters maar vet en eiwit beide 1/10 lager en ureum ook onder druk. Bepaald niet wat ik in gedachten had zeg maar.

Conditie zou misschien iets beter kunnen maar dan praat je over 1 of 2 tienden van bcs.

Dan begint het bij het droge koeien rantsoen, wat voer je die? Krijgen ze daar genoeg energie?
Flyinghollander

Berichtdoor Sander » ma dec 25, 2017 23:23

eiwitarm rantsoen? een kuil met 19 eiwit en daarnaast nog eens 3 kg soya/raap :?

waarom voer je eigenlijk wortels, heb je voer tekort? in wortels zit nie veel, behalve water

mortellaro is voornamelijk weerstand daar gaat een duur botje niet aan helpen. hooguit de infectiedruk wat verlagen. maar dat is niet de oorzaak. oorzaak is weerstand want een koe van 6000 kg moet kerngezond zijn want die hoeft niet te werken. die hoort geen mortellaro te hebben en hoog celgetal

wat doet de melkproductie als je veel minder kv voert? dat al eens geprobeerd? volgens mij kan er qua liters amper wat gebeuren. scheelt in elk geval hoop kosten en wellicht komt het de gezondheid en weerstand te goede.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Antbo » di dec 26, 2017 02:18

hendrik83 schreef:Voornamelijk Holsteins. Paar fleckruisingen en een jonge Braut ik geloof dat dat Zweeds rb is.

In oude stal met 40 % overbezetting rond de 7500 kg per koe. In 2008 nieuwe stal gebouwd. 3+3 met 137 ligplaatsen sindsdien halen wel de 6000 niet eens meer :oops:

hoe zit het met de geopatische belasting ,(en dan heb ik het niet alleen over wateraders ) horen er bij maar er is zoveel meer .

of nog erger misschien neg. entiteiten .
Antbo

Berichtdoor MelkboerLuc » di dec 26, 2017 04:57

Mengwagens is het topic en daar zijn heel veel interessante en nuttige meningen over.
Ik vraag permessie om hier de nodige aandacht aan te besteden : Over "on-topic" blijven"
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie