Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Zomerstalvoeren

Berichtdoor poekske » di apr 30, 2019 13:08

Arno schreef:Ik heb mer er eerliijk gezegd nooit zo in verdiept waar de besparing vandaan komt ,als ik volledig geswitched ben naar zomer rantsoen komt dat ongeveer $1/koe goedkoper uit ,programma rekent dat automatisch uit ik hoef alleen waardes van voer in de library bij te houden.
Jaar einde accountantsreport beaamt dat die nrs aan de conservatieve kant zijn dus waarom zou ik me er verder druk over moeten maken :wink:

Zomers voeren we meer ruwvoer als in winter ,verlagen soyplus ,canola ,minerals ,gluten en hominy ,is allemaal niet zo spannend ,gewoon jaar proberen ,als het niet werkt doe je het spul weer weg ,zie je hier ook op bedrijven ,alles moet nauwkeurig berekent worden voordat ze iets doen wat meestal dus eindigt in nix doen :wink: :lol:

En dan blijven discussiëren dat ze het toch beter weten. Herkenbaar... :mrgreen:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Roderick » di apr 30, 2019 17:38

Arno schreef:Ik heb mer er eerliijk gezegd nooit zo in verdiept waar de besparing vandaan komt ,als ik volledig geswitched ben naar zomer rantsoen komt dat ongeveer $1/koe goedkoper uit ,programma rekent dat automatisch uit ik hoef alleen waardes van voer in de library bij te houden.
Jaar einde accountantsreport beaamt dat die nrs aan de conservatieve kant zijn dus waarom zou ik me er verder druk over moeten maken :wink:

Zomers voeren we meer ruwvoer als in winter ,verlagen soyplus ,canola ,minerals ,gluten en hominy ,is allemaal niet zo spannend ,gewoon jaar proberen ,als het niet werkt doe je het spul weer weg ,zie je hier ook op bedrijven ,alles moet nauwkeurig berekent worden voordat ze iets doen wat meestal dus eindigt in nix doen :wink: :lol:

Ben het er mee eens dat alles kapot gerekend kan worden :yes: :yes: , en eigenlijk altijd wordt hier een beslissing genomen vanaf de achterkant van een sigarendoos :oops: :oops:
Alleen voor ons is 100k hetzelfde als voor jou 2 miljoen, en dat vind ik nou net effe teveel om te proberen terwijl ik eigenlijk in de verste verte niet aan die besparing lijk te komen die jullie zeggen :no: :no:
Zit er aan te denken om dat spul maar eens een paar maanden te huren, en dan eens kijken hoe het gaat. :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » di apr 30, 2019 18:38

Mischien kan ik mijn reserve propwagen wel voor een maandje aan je verhuren :yes: Maar de rest van het oud ijzer moet je zelf zien te roggelen :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » di apr 30, 2019 20:07

@roderick
(y) niet zon gek idee als je die optie hebt.
Niet vergeten trouwens dat jij ook 3x zoveel voor melk krijgt als wij dus ik denk niet dat de scale die jij gebruikt om 100k met 2mil te vergelijken helemaal werkt :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » di apr 30, 2019 22:39

doe maar 1,5x zoveel als jullie :wink: , dus die schaal klopt heel aardig :yes: :yes: 8)
Roderick

Berichtdoor wijnbergen » wo mei 01, 2019 09:32

Roderick schreef:

Ben het er mee eens dat alles kapot gerekend kan worden :yes: :yes: , en eigenlijk altijd wordt hier een beslissing genomen vanaf de achterkant van een sigarendoos :oops: :oops:
Alleen voor ons is 100k hetzelfde als voor jou 2 miljoen, en dat vind ik nou net effe teveel om te proberen terwijl ik eigenlijk in de verste verte niet aan die besparing lijk te komen die jullie zeggen :no: :no:
Zit er aan te denken om dat spul maar eens een paar maanden te huren, en dan eens kijken hoe het gaat. :yes: :yes:

Hej Roderick, wij hadden hetzelfde probleem, wij zijn ook een keuterboer, daarom vorig jaar een gebruikte opraapwagen gekocht a 5000€ en een gebruikte maaier a 5000€, met het idee dat als het niet werkt dan is er geen man overboord.
vorig jaar 0 onkosten gehad aan onderhoud, dit jaar moeten we zien, op termijn komt er ws zo'n ierse wagen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Arno » wo mei 01, 2019 11:38

Roderick schreef:doe maar 1,5x zoveel als jullie :wink: , dus die schaal klopt heel aardig :yes: :yes: 8)

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie dan voor melk krijgen :?: :wink:
Arno

Berichtdoor Roderick » wo mei 01, 2019 12:27

Met 14.5 hundred weight voor 3.5 vet is 49 canadian per liter met 4 vet
Wij krijgen nu 76 netto, dus 1.5x zoveel
Roderick

Berichtdoor Arno » wo mei 01, 2019 12:41

Je kan het mooi vertellen R :lol: ,met 3.5 vet had je hier het laatste jaar zon $12-$14 per hundred x 2.2 is 30 cent, ik zat er niezzo ver af met 3x zoveel
Arno

Berichtdoor Roderick » wo mei 01, 2019 12:53

X 1.35 exchange rate 8)

Ok dan
13 x 2.2037 = 28.6 : 3.5 vet x 4 vet = 32.7

32.7 x 1.35 = 44.2 canadian

76 : 44.2 = 1.7x meer voor de melk dan jullie.

Zit ik er toch nog dichter bij :wink:
Roderick

Berichtdoor Arno » wo mei 01, 2019 14:59

Wij kunnen het natuurlijk niet helpen dat de canadese $ nix waard meer is :| :wink:

Maarruh ,voordat luc ingrijpt ,wat voor wagen en maaiers worden het en waar kun je die huren :?:

Hier vannacht 4 inch water gehad trouwens dus voorlopig zijn we nog niet aan het groenvoeren ,was al sobbernat en nu staat alles onder water :roll:
Arno

Berichtdoor Roderick » wo mei 01, 2019 15:00

Klopt :lol:
Roderick

Berichtdoor sivert » wo mei 01, 2019 22:03

Mellek schreef:
sivert schreef:Wij doen dat soort koeien een anti gras gooi ring in. Dat bevalt ons het beste, met voer gooien is dan over. We zijn eergisteren begonnen met stal voeren en ondanks dat de koeien een nieuw perceel hebben krijgen ze het bijgevoegde gras ook nog tot de laatste spriet op.

Is dat zo'n ding?
Afbeelding

Dat is hem. Mooie uitvinding.

Wat stalvoeren aangaat zitten we nu op ruim 32 kg melk met 20 kg krachtvoer per 100 kg melk. Ik heb de koeien tot nu toe 3 kg brok afgepakt, dat scheelt circa € 130 per dag. Ze zijn ongeveer 1,5 kg gestegen, dat wordt 240 kg melk per dag en zo'n 80 euro. Voor € 210 per dag wil ik wel stalvoeren. De opraapwagen is van 1993, en de maaier van 2009 (beiden Krone). Daar zitten de kosten dus niet meer. Dan gaan er nog wat dieselkosten vanaf, maar dan blijft er nog genoeg over.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » wo mei 01, 2019 23:12

Dat is een nette productie met zo weinig kv. Red de dertig kg hier net niet maar voer aardig meer kv...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » do mei 02, 2019 09:30

sivert schreef:
Mellek schreef:
sivert schreef:Wij doen dat soort koeien een anti gras gooi ring in. Dat bevalt ons het beste, met voer gooien is dan over. We zijn eergisteren begonnen met stal voeren en ondanks dat de koeien een nieuw perceel hebben krijgen ze het bijgevoegde gras ook nog tot de laatste spriet op.

Is dat zo'n ding?
Afbeelding

Dat is hem. Mooie uitvinding.

Wat stalvoeren aangaat zitten we nu op ruim 32 kg melk met 20 kg krachtvoer per 100 kg melk. Ik heb de koeien tot nu toe 3 kg brok afgepakt, dat scheelt circa € 130 per dag. Ze zijn ongeveer 1,5 kg gestegen, dat wordt 240 kg melk per dag en zo'n 80 euro. Voor € 210 per dag wil ik wel stalvoeren. De opraapwagen is van 1993, en de maaier van 2009 (beiden Krone). Daar zitten de kosten dus niet meer. Dan gaan er nog wat dieselkosten vanaf, maar dan blijft er nog genoeg over.

Heel netjes (y) wat doen de gehaltes.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer