wijnbergen schreef:Vergeet niet dat er via de melk ook mineralen afgevoerd worden, in het ruwvoer zit niet veel, zeker niet van de zandgrond.
Bij ons hebben we ook nog veel leemhoudend zandgrond, beekdallandschap, dat zal ook wel een verschil maken, onder de bouwvoor zit soms direct al van dat rode zand, daar zit alle uitspoeling en mineralen. Vroeger hadden ze hier in de regio ook de hoogste producties van Drenthe, en dat is nog steeds zo. Op esgrond met een halve meter bouwvoor waar al 300 jaar geboerd word is ook wel wat mogelijk maar wij hebben ook wel ontgonnen heide of dalgrond uit de jaren '50, daar zal je ook meer mineralen bij moeten voeren. De topkuilen komen ook altijd van de kleigrond, en de hoogste melkproducties meestal zelfde verhaal. Mijn buurman heeft ook grotendeels arme zandgrond maar toch een topproductie, maar die voert heel veel tarwe, en die moet per se van de klei komen, daar melkt ze het beste van.
Dat veel via de melk verdwijnt klopt, anders was melk ook nooit zo gezond geweest, een dier slaat mineralen op in het vet, daarom is volle melk en boter ook het gezondst. Dus theoretisch zal een bedrijf wat veel kg's vet melkt ook meer mineralen moeten bijvoeren. Ik denk dat een boel gewoon in mest beland, maar die mag je steeds minder gebruiken, wel kunstmest aanvoeren maar in kunstmest zit helemaal niks, behalve magnesium en eventuele selenium toevoegingen maar dat is ook mineraal gebonden en lijkt me verwaarloosbaar. Je ziet op voormalig akkerbouwbedrijven of 100% maïsbedrijven ook vaak meer problemen en dat heeft ook alles met de bodem te maken, simpelweg wat zakjes mineralen in de mengwagen gooien lijkt me dan ook niet afdoende, want je weet ook niet wat de koe precies nodig is, en of ie dat opneemt. Kun je tegenwoordig wel bloedmonsteren bij de GD, maar dat word een ingewikkelde en dure procedure worden. Bovendien zijn er vrijwel geen organische mineralen te koop, en volgens mij is gras het gewas die het meeste uit de bodem opneemt. Kan natuurlijk ook in verkeerde zin, wij hebben ook percelen met veel ijzeroer, maar dat is maar een gedeelte collega's met al hun land met ijzer en dan hebben soms wel grote problemen door mineralenverdringing door teveel ijzer.