Welk eiwitgehalte heeft jullie melk (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Welk eiwitgehalte heeft jullie melk (deel 2)

Berichtdoor king » di nov 20, 2018 18:56

Henk schreef:
Mellek schreef:En nu 3,71 met 25 ureum met het laatste herfstgras, denk dat dat morgen ook opgevoerd is.

Hopelijk wel want ik vind dat best een hoog ureumgetal. Hoeveel % re in het rantsoen voer jij :?:

king schreef:eiwitgehalte (eindelijk) eens boven de 3.80 (y) , zaten de rest van de maand al wel boven de 3.75, maar laatste tank 3.81.
Hebben we iig al jaren niet gehad :roll: (en misschien wel nooit, maar kan niet zover terugkijken en me geheugen laat me wat dat betreft in de steek).
BTW vet zit nu op 4.63. Begint de selectie op gehaltes toch langzaamaan zijn vruchten af te werpen (y)

Jij melkt aardig wat liters King :yes: Stel je zou je voeding meer richten op de solids melk je makkelijk 5% vet en 4% eiwit :yes: alleen ik heb geen idee wat gunstig is met inachtname van het fosfaatgedoe :?:

25 hoog ureum?? :roll: zitten hier vanaf 1 sept gem op 33 (uitschieter naar 47 :oops: ) maar laatste tijd zo rond de 30.

Gehaltes die jij noemt zijn wel erg hoog, als we voeding wat aanpassen zal het gerust wel wat stijgen, maar niet direct naar de waardes die jij noemt, daarvoor hebben we de afgelopen jaren toch wel wat te veel stieren gebruikt, die de gehaltes (teveel) verlagen. Maar ben er van overtuigd, dat me dat teveel liters gaat kosten en daardoor er per saldo niet veel mee opschiet.
Vind op t ogenblik al dat de koeien nie zoveel geven en nog minder past me ook niet.
T streven voor de komende jaren is de liters zo'n beetje gelijk te houden en de gehaltes wat (meer) te laten stijgen. en dan niet door de voeding aan te passen , maar gewoon wat strengere selectie
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor poekske » di nov 20, 2018 20:05

Waarom heb je stieren gebruikt die gehaltes verlagen, terwijl je ze hoger wil? Snap niet waarom negatieve gehalte stieren nog gebruikt worden zelfs.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor coen dp » di nov 20, 2018 20:54

wij melken jerseys op t moment :yes: :mrgreen: 5,08 vet 4,20 eiwit liters tekort
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor kobonde » wo nov 21, 2018 14:19

coen dp schreef:wij melken jerseys op t moment :yes: :mrgreen: 5,08 vet 4,20 eiwit liters tekort

Dat is wel heel laag vet voor jerseys, deze hebben normaal rond de 6 % vet.
Wij hebben hier met Kruislingen 5.60 vet en 4.15 Eiwit.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Corjan » wo nov 21, 2018 14:49

Ik ben jaloers op die gehaltes :yes: Eiwit is maar een schamele 3.55 op dit moment. Dat is omgerekend want we werken hier sinds kort met real protein. Vet was nog nooit zo hoog hier met tussen de 4.60 en 4.70 :shock: :o
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » wo nov 21, 2018 17:17

Dat is toch mooi en ook veel beter voor koeien
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » wo nov 21, 2018 19:09

poekske schreef:Waarom heb je stieren gebruikt die gehaltes verlagen, terwijl je ze hoger wil? Snap niet waarom negatieve gehalte stieren nog gebruikt worden zelfs.

der zijn nog meer fokwaardes, dan alleen gehaltes, die wij ook belangrijk vinden :idea: , maar gaan nu bij aanschaf wel hogere minimum eisen stellen.
Hebben nu nog wel wat verlagende stieren int vat zitten, en die maak ik ook gewoon op. vooral gebruiken op de hoogste gehalte koeien en hopen dat ze, wat dat betreft, ff meer van moeders meekrijgen, dan van vader.

Verder proberen wat meer de koeien met hoge gehaltes te benutten voor nafok en de (te) lage gehaltes met blauw insem.
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor kobonde » wo nov 21, 2018 19:20

Naar mijn idee maakt het nu er geen melk en vet kwotum meer is niks uit of het melkgeld uit veel liters of hoge
gehaltes komt, het gaat om de kg vet en eiwit. Maar volgens mij hebben koeien met de meeste liters ook meestal
de meeste melkgeld/koe en een koe met hoge gehaltes efficienter, meer melkgeld/voerkosten.
kobonde

Berichtdoor Hindrik » wo nov 21, 2018 22:44

king schreef:
poekske schreef:Waarom heb je stieren gebruikt die gehaltes verlagen, terwijl je ze hoger wil? Snap niet waarom negatieve gehalte stieren nog gebruikt worden zelfs.

der zijn nog meer fokwaardes, dan alleen gehaltes, die wij ook belangrijk vinden :idea: , maar gaan nu bij aanschaf wel hogere minimum eisen stellen.
Hebben nu nog wel wat verlagende stieren int vat zitten, en die maak ik ook gewoon op. vooral gebruiken op de hoogste gehalte koeien en hopen dat ze, wat dat betreft, ff meer van moeders meekrijgen, dan van vader.

Verder proberen wat meer de koeien met hoge gehaltes te benutten voor nafok en de (te) lage gehaltes met blauw insem.

Dat snap ik dus niet king.
Stieren die dus nu niet meer voldoen aan je gehalten criteria toch nog gebruiken, of het moet al zijn omdat je die andere kenmerken die je noemt nog nodig bent op je koeien met nu de hoogste gehalten.
Hopen dat ze meer van de moeder meekrijgen is mooi, maar voor het zelfde krijgen ze dat niet en zit je over een paar jaar met een vaars uit 1 van je betere koeien [qua gehalten] die in de gehalten tegenvalt omdat je nog wat rieten in het vat had.
En al zou die vaars goed uitpakken, dan nog heb je kans dat die lagere gehalten er in een generatie verder enz weer naar boven komen.
Al met al neem je m.i. bewust het risico dat de nafok van je betere koeien tegenvalt, en dat voor de besparing van een paar rieten
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor Talis » do nov 22, 2018 14:08

hier momenteel 3.80 eiwit met ureum van 14. Sinds ze op stal staan zakt dat hard...
Talis

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do nov 22, 2018 14:35

kobonde schreef:Naar mijn idee maakt het nu er geen melk en vet kwotum meer is niks uit of het melkgeld uit veel liters of hoge
gehaltes komt, het gaat om de kg vet en eiwit. Maar volgens mij hebben koeien met de meeste liters ook meestal
de meeste melkgeld/koe en een koe met hoge gehaltes efficienter, meer melkgeld/voerkosten.

Wij worden in het fosfaatstelsel afgerekend op kg's melk dus is het interessant om dikkere melk te leveren. In DK hebben jullie dat niet natuurlijk.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor kobonde » do nov 22, 2018 16:12

In DK is de berekende hoeveelheid N en P de koe produceert afhankelijk van de melkproduktie in KG EKM en Jerseys
hebben een lagere norm, dus het is wel gunstig om Jerseys te hebben als je krap in de grond zit.
Dk heeft nu wel een fosfaat plafond/ ha, maar niet per bedrijf. Wij mogen net zoveel vee houden als we willen als we maar
voldoende grond/mestafzetafspraken hebben.( Binnen de miljø vergunning van de stal.) Door de fosfaat normen moeten we
nu wel de mest over meer grond verspreiden, maar onze overschot mest verkopen we aan een Økoloog.
kobonde

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do nov 22, 2018 17:16

kobonde schreef:maar onze overschot mest verkopen we aan een Økoloog.

Lekker biologisch....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » do nov 22, 2018 17:22

Hookwood Holsteins schreef:
kobonde schreef:maar onze overschot mest verkopen we aan een Økoloog.

Lekker biologisch....

Als biologisch mag je een bepaald aandeel gangbare mest aanvoeren. Anders is er in de wereld ook niet genoeg biomest om nog wat te laten groeien :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor inseminatieservice » do nov 22, 2018 17:24

king schreef:
Jij melkt aardig wat liters King :yes: Stel je zou je voeding meer richten op de solids melk je makkelijk 5% vet en 4% eiwit :yes: alleen ik heb geen idee wat gunstig is met inachtname van het fosfaatgedoe :?:

25 hoog ureum?? :roll: zitten hier vanaf 1 sept gem op 33 (uitschieter naar 47 :oops: ) maar laatste tijd zo rond de 30.

Gehaltes die jij noemt zijn wel erg hoog, als we voeding wat aanpassen zal het gerust wel wat stijgen, maar niet direct naar de waardes die jij noemt, daarvoor hebben we de afgelopen jaren toch wel wat te veel stieren gebruikt, die de gehaltes (teveel) verlagen. Maar ben er van overtuigd, dat me dat teveel liters gaat kosten en daardoor er per saldo niet veel mee opschiet.
Vind op t ogenblik al dat de koeien nie zoveel geven en nog minder past me ook niet.
T streven voor de komende jaren is de liters zo'n beetje gelijk te houden en de gehaltes wat (meer) te laten stijgen. en dan niet door de voeding aan te passen , maar gewoon wat strengere selectie[/quote]

Hoe gaat dat met het drachtig worden dan, bij zo"n hoog ureum vermoord je de embryo"s in de koeien.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer