quorum sensing

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

quorum sensing

Berichtdoor john jakobs » vr nov 09, 2018 11:30

zijn er al vtfers die quorum sensing gebruiken. heb net een proefpakketje aan geschaft nadat ik het stuk in melkveemagazine gelezen had
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Re: quorum sensing

Berichtdoor john jakobs » vr nov 09, 2018 11:31

deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor john jakobs » vr nov 09, 2018 11:32

john jakobs

Berichtdoor boer pieter » vr nov 09, 2018 12:47

die ahv pillen zijn hier ook een tijdje populair geweest hoor er nu nooit meer iemand over
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr nov 09, 2018 12:52

Ik ben het nu aan het testen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » vr nov 09, 2018 13:03

hoe werkt dat dan precies. hoe die bacteriën met elkaar 'praten' wordt wel uitgelegd maar hoe gaan ze daarmee mastitis bestrijden?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr nov 09, 2018 23:52

G.U. schreef:hoe werkt dat dan precies. hoe die bacteriën met elkaar 'praten' wordt wel uitgelegd maar hoe gaan ze daarmee mastitis bestrijden?

De theorie is dat bacteriën onderling communiceren middels signaalmoleculen en dat wanneer ze door deze communicatie weten dat ze met genoeg zijn dat ze dan 'aanvallen' met als gevolg een ontsteking als reactie. Door de communicatie te verstoren weten de bacteriën niet meer dat ze met zo veel zijn en zal de 'aanval' er niet zijn of wordt die afgebroken en kan het afweersysteem van de koe zijn werk doen.

Tot nu toe heb ik er een goed gevoel bij. Heb een aantal dieren behandeld met de bolus. Een aantal naar aanleiding van de vorige MPR en een aantal dieren die een vlokje in de melk hadden. Ik heb binnenkort weer MPR en ben benieuwd wat het individuele celgetal van de behandelde dieren nu doet. De dieren die een vlokje hadden hebben geen uierontsteking gehad en lijken genezen te zijn. Op één oude koe waar na 14 dagen nog steeds rommel uit komt.

Belangrijk voordeel van deze werkwijze vind ik dat ik op deze manier geen risisco loop dat ik antibiotica in de tank krijg. Er melkt wel eens iemand anders en zelf moet je er ook altijd goed op verdacht zijn dat je daarmee geen fouten maakt. Werkt wel zo relaxt. Daarnaast hoef je geen melk uit te houden. De bolussen zijn niet goedkoop maar als je geen melk hoeft weg te gooien dan kan het gauw uit tov antibiotica.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor opelmanta » za nov 10, 2018 07:44

Als ik graszaadhooi koop dan moet dat van een leverancier op de witte lijst. Hoe zit dat met deze categorie producten?
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor poekske » za nov 10, 2018 07:50

Als je een koe met een vlokje niks geeft en gewoon goed uitmelkt, zijn er toch ook veel die er zelf van genezen?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » za nov 10, 2018 09:15

Dus die bolus verstoort op een of andere manier de signaalstoffen die bacterien uitscheiden. Tegen welke mastitisverwekkers werkt het dan, alleen tegen aurius of ook uberis en coli?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » za nov 10, 2018 09:39

poekske schreef:Als je een koe met een vlokje niks geeft en gewoon goed uitmelkt, zijn er toch ook veel die er zelf van genezen?

Oxytocin spuiten is het zo over
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Keer terug naar Koe en gezondheid