vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: vaccineren

Berichtdoor Richt » ma jan 20, 2020 13:45

postma friesland schreef:Denk dat jullie de spijker op de kop slaan. Te hoge luchtvochtigheid en hokjes niet leeg hebben staan door te weinig ruime in de kalverschuur zorgde bij ons deze herfst voor problemen bij de kalveren. Wij vaccineren kalfjes ook met calf gaurd (al 4-5 jaar)maar laatste 1,5 jaar toch wel wat diarree naar 7-10 dagen. Daar kwamen ze altijd redelijk makkelijk overheen dus geen punt van gemaakt, tot deze herfst we kalveren daaraan verloren hebben. Toen mest monsters genomen en daaruit bleek dat Rota, carona en crypto de boosdoener was.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hoge luchtvochtigheid is idd altijd k*t bij kalver, is hier nu ook geen lekker weer, vanmorgen paar kalver in iglo aan het hoesten, maar wat wil je met 5-10 graden en elke dag wat regen en bewolkt :(
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Freddy » ma jan 20, 2020 14:45

Roderick schreef:
boer pieter schreef:soms snap je het toch niet ,heb hier een maat die niet zo krap ziet ,een grote bende maar super koeien en kalfjes ,

Diegene die overleven wel ja :roll:

Inderdaad.
Sprak paar jaar terug eens een boer die top(melk)koeien had. Maar vertelde wel dat hij 1/3 uitval had bij de kalveren. Hij vond dat heel gemiddeld... als je niets anders gewend ben, dan kun je dat zo zien.
Vreemde bij deze boer was wel dat echt alles er spik en span bij lag op erf en in stal. je zou zo van de grond kunnen eten bij wijze van spreken. Ik hoop voor hem dat ie het onder controle heeft weten te krijgen.
Maar de buitenkant zegt niet alles.
Freddy

Berichtdoor boer pieter » ma jan 20, 2020 20:02

Zo ist mijn naaste buurman is klinisch schoon en had vorig jaar ook veel problemen met zijn kalfjes ,ook is hij zo maar in de salmonella 2 gekomen ,waar krijg je dat dan zo maar weg ,de veearts en landbouw vereniging denken toch dat ie te schoon is ,ik weet niet of dat kan ,maar je zit er maar weer mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » di jan 21, 2020 02:24

Volgens mij gaat bij 90% van de boeren wel eens wat rond :wink: En ik heb geleerd als het een tijdje goed gaat en je begind op tescheppen het vaak erna het snel mis gaat :| Denk dat het belangrijk is de juiste behandeling te vinden en een betere afweer te krijgen en dan maar hopen dat je er weer snel doorheen rold
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor king » di jan 21, 2020 19:53

auke schreef:
veearts komt elke 14 dagen dus neemt dat gewoon mee in de routine.

Elke 14 dgn? :shock: vind t al erg genoeg, dat ze (bijna) elke maand moeten komen voor t onthoornen, maar wordt ook langzaamaan beter, inmiddels bijna een kwart van de veestapel is hoornloos (y) (y) :D

Doen hier eigenlijk vrij weinig voorbehoedends voor de kalvers, behalve dan trachten de zelf getimmerde hokkies goed schoon te maken na gebruik. al een paar jaar geen dooie kalveren meer van de diarree (y) , alleen af en toe een enkeling ff wat dunner schijten (n) , daggie electrolyten en ist voorbij (y)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor auke » di jan 21, 2020 23:44

king schreef:Elke 14 dgn?

drachtcontrole en enten. zitten we er iets dichter op dan 1 x per maand
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent