Talis schreef:Henk schreef:Hookwood Holsteins schreef:Dat is wat er staat in het controleplan Henk. Als ze niet buiten lopen is er twijfel. Maar staat ook nergens op welk tijdstip ze buiten moeten lopen. Collega kreeg hier paar jaar geleden ook controle en toen waren de koeien binnen omdat ze gemolken moesten worden. Keurden ze het ook af in eerste instantie.....
Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

En is er niemand bij RFC die deze absurde bureaucratische waanzin aanpakt
Is overigens wel iets van deze tijd hoor

je staat er bij, keek er naar en dat was het dan wel...
Toen ik nog molk heb ik bij onze regiomedewerker ooit flink mn gal gespuwd over die theoretische knakkers bij Qlip. Onze regiomedewerker zij toen dat het bekend was dat Qlippers te veel met hun vingertje bij de regel oordeelden maar ook dat ze totaal niet concequent waren
Hij zijn toen dat alle Qlippers een nieuwe trainig zouden krijgen. Maar blijkbaar is er dat bij ongeschoten...

je vult toch de digitale weidekalender.. daar staat bij mij nu in, dat ze van 6 tot 12 s avonds weiden. is vrij simpel en duidelijk.
Als je gewoon 120/6 weid kun je in de app alleen invullen of je een weidedag hebt of niet.
Laten we nou niet gaan doordraaien in onnodig overdreven administratieve rondslomp.
Verreweg de meeste bedrijven doen ergens in april/mei de koeien voor het eerst naar buiten en houden ze in september/oktober weer een keer binnen. Die halen met gemak hun weidedagen en zou de begin en einddatum moeten volstaan. Als ze dan eens een dag binnne blijven vanwege te warm of te nat, geen enkel probleem. Om nou iedere dag te moeten noteren of je koeien naar buiten zijn gegaan is natuurlijk de grootste onzin.
Bij ons gaan ze standaard in april ergens een keer naar buiten en in het najaar een keer naar binnen. Dat ze zomers buiten lopen is bij ons de standaard! Niet dat ze binnne lopen. Er zijn jaren dat ik 200 dagen haal, en ook wel eens een jaar dat het er misschien maar krap 110-120 zijn, maar dat zijn uitzonderingen.
Feit is dat qlippers op pad gestuurd worden met een afvink lijstje met een stuk of 10 punten. Per qlipper wordt hier flexibeler mee omgegaan. Als ze deze dagen bij mij overdag komen zullen ze oook zien dat de koeien binnne staan. Dus komt bij het punt: lopen de koeien op dit moment buiten, een vinkje bij nee, en is er dus gelijk twijfel, terwijl die beste qlipper achter de stal kan zien dat daar verse stront ligt, dus die koeien wel degelijk nog buiten lopen en er dus helemaal geen twijfel zou moeten zijn.