Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Mellek » di jul 31, 2018 08:17

auke schreef:las in de veeteelt over een robotmelker die 4 x per dag koeien door de robot drukte. de eersten om half 5 en de laatsten om 22.30 oid.
Wat is de zin daarvan? iedere robotter roept altijd dat je zo lekker flexibel bent maar wat hij deed was meer slavenarbeid

Nou hier hooguit 2x daags, als het überhaupt nodig is.. Maar sommige mensen weten altijd werk te verzinnen.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Niek Arends » di jul 31, 2018 08:52

Weet niet maar als je 4 x daags tussen de koeien loopt te drukken om ze door botje te jagen doe je/ gaat er iets niet goed lijkt mij. Hooguit 2x daags ind mits nodig is. Koeien gaan er wel aan wennen op de duur als je 4x komt. Extra werkverschaffing lijkt mij :yes: .
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Mellek » di jul 31, 2018 09:17

Het is zeker voor melkstalboer in het begin wel moeilijk om dat los te kunnen laten, heb nu ook 4 nieuwe vaarzen, en met dit weer + een volle robot gaat dat niet helemaal vanzelf, maar ik laat ze ook wel eens 18 uur zo lopen, soms gaan ze dan wel even vanzelf.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor jan.nl » di jul 31, 2018 10:09

auke schreef:las in de veeteelt over een robotmelker die 4 x per dag koeien door de robot drukte. de eersten om half 5 en de laatsten om 22.30 oid.
Wat is de zin daarvan? iedere robotter roept altijd dat je zo lekker flexibel bent maar wat hij deed was meer slavenarbeid

Die boer moeten ze 14 dgn op vakantie sturen en luie vent z,n koeien laten doen :yes:

Hier 2x op een dag 4 ophaal koeien,de rest komt vanzelf 2.8 melkingen
Lekker relext zo!
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor HoK » di jul 31, 2018 22:18

Niek Arends schreef:Weet niet maar als je 4 x daags tussen de koeien loopt te drukken om ze door botje te jagen doe je/ gaat er iets niet goed lijkt mij. Hooguit 2x daags ind mits nodig is. Koeien gaan er wel aan wennen op de duur als je 4x komt. Extra werkverschaffing lijkt mij :yes: .

^^ Volledig correct en tevens juist. Aantal jaar geleden van 4x naar 2x halen gegaan. Liep direct veel soepeler in de stal. De kunst is gewoon om meer als 15% vrije tijd te houden in onze visie. Dan loopt het gewoon makkelijker als bij 10% of minder vrije tijd.

Daarnaast hebben we dit jaar onze stal wat veranderd. Voor de robots 1 boxdek weg gehaald (is een 2+2 stal), nu hebben we 5,5 en 5 meter voor de robots vrij. De vaarzen gaan je verassen in hun loopgedrag. Ook nog een paar doodlopende hoeken en krappe hoeken wat ruimer gemaakt door boxen te verplaatsen of weg te halen. De algehele loop op de robot is veel beter geworden. (y)
HoK

Berichtdoor M H » wo aug 01, 2018 05:33

hier 1 aansluitkoe . rest komt vanzelf. vind dat vrij relaxed. als ik die koe verkoop kom ik nog minder in stal. dat is ook niet gked....
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor wijnbergen » wo aug 01, 2018 10:59

Mellek schreef:Hele artikel is 3 a5'jes, maar heb wel tabellen ingescant en hier ook een klein artikel erover https://www.melkvee.nl/artikel/84785-me ... verancier/
Afbeelding

Apart dat de zoveel geprezen en simpele gea de hoogste onderhoudskosten heeft??
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor JLAAM » wo aug 01, 2018 12:24

Ik denk toch dat Gea juist de meest gecompliceerde robot heeft. Per kwartier separeren, dippen in de melkbeker, 2 melkpompen,...
JLAAM

Berichtdoor nestor973 » wo sep 12, 2018 20:58

Zo iedereen,

ik heb meer dan 10 jaar geleden het eerste topic over robotmelken opgestart :
'De waarheid en niks dan de waarheid'.

Nu, vandaag, zijn we 10 jaar bezig met robotmelken. Vond het wel even de gepaste tijd
om de bevindingen even te delen.

1) Robotmelken, dat is en blijft toch iets apart. Het fysieke deel van het melken gaat er inderdaad af,
maar je bent eigenlijk altijd wel ergens bezig met dat melken. Hoe goed of slecht je robot ook draait,
daar kom je echt niet omheen. Het vereist een zekere vorm van stressbestendigheid.

2) Technisch heeft onze robot het in die 10 jaar eigenlijk schitterend gedaan. Heel grote kosten hebben
we in die 10 jaar eigenlijk niet gehad. Een revisie van de kop van de arm werd gedaan binnen garantie,
en een tweede revisie (vervanging van de lagers) is dit jaar gedaan. Die viel qua kosten best mee.

Daarnaast zijn de dingen vervangen die aan normale slijtage onderhevig zijn.. vooral veel slangen, hier
en daar cylindertjes die lekken enz.. 1 vacuumsensor en 1 positiesensor zijn vervangen. 1 printplaat is vervangen
door een kleine tekortkoming, enkel de revisiekosten zijn daarvoor betaald. De kantelbakjes van de melkmeters
waren onderdelen die in de beginjaren regelmatig kapot gingen, die zijn ook aangepast en mankeren zelden
nog.

Deze robot is er eentje met weinig storingen, maar toch vrij veel alarmen. Simpele zaken die ze in de nieuwe
versie toch beter hebben aangepakt. Vooral de manier waarom de melkbekers horizontaal hangen veroorzaakt
toch soms in de war geraakte slangen. We hebben in de tijd wel oplossingen gezocht hiervoor, maar helemaal
weg is dat probleem nooit geweest. Maar los daarvan , we hebben vele weken gehad zonder alarm, maar ook weken
met elke dag wel 1 of meerdere. De laatste jaren is het aantal alarmen door eigen inspanningen alleen maar
afgenomen.

3) Energieverbruik. Ja, dat stijgt gewoon. Zo simpel is dat. Je kan niet verwachten dat je 3x per dag een
hittereiniging doet, een robotarm al jou werk doet en dan dat je energiefactuur niet gaat stijgen. Dat
deed ze wel. Maar volgens mij zeker binnen de 'robotmelk' grenzen.

4) De grote hamvraag : zou ik het opnieuw doen ? Ach, ik denk het ergens niet. De laatste jaren zijn we
naar de limieten van de robot toe gegroeid (120 koeien), en dan groeit ook het aantal ophaalkoeien
bij vrij koeverkeer. En dan groeit ook de tijd dat je met melken bezig bent van enkele minuutjes naar meer
dan een uur smorgens en savonds. En dan heb ik toch het idee dat een grote melkstal net iets vlotter de koeien
melkt en dan ben je er toch klaar mee.

War brengt de toekomst? Wel we blijven alvast met deze robot verder melken, tot de kosten ergens te hoog gaan
oplopen en we aan vervanging gaan beginnen denken. Wat het gaat worden, weer een robot of niet, hetzelfde
merk of niet, daar durf ik mij op vandaag nog niet over uitspreken.
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor poekske » wo sep 12, 2018 21:10

Netjes geschreven en top dat je het zo mooi uitlegt
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Davy » wo sep 12, 2018 21:28

idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?
Davy

Berichtdoor poekske » wo sep 12, 2018 21:49

Melkstal of 2 botjes met 110 koeien
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor h.groothuis » do sep 13, 2018 07:05

vind het wel appart....ken hier ook 2 SAC melkers..1 is teruggegaan naar een melkstal molk er 130 koeien mee en 1 is overgestapt op ander merk..oja en nog 1 was altijd monteur bij SAC die melkt er nog wel mee...maar het verhaal is (y) geschreven...ik ervaar het eigenlijk wel een stuk vrijer...
h.groothuis

Berichtdoor Berjor » do sep 13, 2018 07:45

Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Dan zou ik toch niet lang twijfelen en er snel een 2 *10 van maken. Zeer weinig kosten en als je wil af en toe een melker en je hebt een luxe leventje
Berjor

Berichtdoor MarcB » do sep 13, 2018 12:15

Berjor schreef:
Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Dan zou ik toch niet lang twijfelen en er snel een 2 *10 van maken. Zeer weinig kosten en als je wil af en toe een melker en je hebt een luxe leventje

gewoon zo laten, je melkt misschien hooguit 10 minuten korter.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken