Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Roderick » ma feb 11, 2019 16:08

G.U. schreef:Ammoniakverhaal wordt steeds smeuiger... :|
https://youtu.be/t40rnXRe4LA

Als dit ECHT waar is, waarom stappen ze dan niet naar de rechter. :roll: :roll:
Of europees Hof :roll: :roll:
Er zal toch wel iets in het verhaal zijn wat ze niet vertellen, want als dit de hele waarheid is, buitelen de advocaten er wel over wie dat zaakje voor de rechter in volle media mag gaan winnen. :yes: :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » di feb 12, 2019 13:24

Omdat ons de afgelopen 25 jaar is afgeleerd om kritisch te zijn Rody :yes: Sinds kort hebben we de STAF (Stichting Agri Facts) die er op toe ziet dat leugens over de landbouw meteen worden aangepakt. Hiermee hebben zij in korte tijd al enkele mooie successen geboekt (y)
Daarnaast wil de ega van Marcel V ook graag van zich afbijten en zaken recht zetten in de media. Zij is agrarisch journalist voor enkele bladen.
Voor de promo's hebben we TeamAgroNL. Hun hebben de taak op zich genomen om te zorgen dat er meer begrip komt bij de consument inz de landbouw.

Nu hoor ik je denken 'huh? en LTO dan?' Nou, dan denken we dus hetzelfde... :wink:
Regionaal wil dat LTO best (y) en ik ken regionale bestuurders die ook ontevreden zijn over LTO landelijk :idea: maar helaas durven de meesten niet kritisch te zijn. En waarom snap ik dus geen flikkah van... :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di feb 12, 2019 13:29

En dit heb ik ook al vaker aangekaart :idea: https://www.melkvee.nl/artikel/184029-n ... 0212_MV_NB

Nederland laat op allerlei fronten subsidiegeld liggen in Europa, waar agrarische ondernemers en bewoners van het platteland van zouden kunnen profiteren. Dat zegt CDA-Europarlementslid Annie Schreijer.

Er zijn zeker vijf grote fondsen met ruime budgetten waar vanuit Nederland geen aanspraak op wordt gemaakt, stelt ze. „Er is gewoon 500, 600 miljard subsidie beschikbaar, daar kun je wat mee doen! Nederlandse melkveehouders hebben het momenteel heel zwaar. Als Nederland ook op maar een kwart van dat budget aanspraak zouden hebben gemaakt, dan hadden veel boeren en hun gezinnen nu niet in de precaire positie gezeten waarin ze nu verkeren.”

Volgens Schreijer schermen Nederlandse politici nogal eens met: 'Het moet van Europa.' „Dat kan heel handig zijn om te roepen, als je zelf een eigen agenda hebt, waar je niet voor uit wilt komen”, stelt ze. Brussel is volgens haar juist heel boer-vriendelijk. „Bij alle onderwerpen staat het gezinsbedrijf centraal.”

Schouten ten voeten uit :idea: Doet ook nix anders dan zich verstoppen achter Brusselse regels die er niet zijn (n)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Roderick » di feb 12, 2019 13:54

Ja henk,
Ze zeggen wel eens " je krijgt wat je verdiend"
En dit zal NL wel verdienen dan :( . Teveel makke volgzame schapen en teveel domme boeren die nog steeds geloven dat LTO hun wil helpen :?
Roderick

Berichtdoor Roderick » di feb 12, 2019 13:58

Er is hier een ander gezegde. "You never reward bad behavior "
Als de overheid en LTO zich zo slecht gedragen en je blijft dat maar pikken als volgzame zombies, is er geen enkele reden voor hun om daarmee te stoppen :no:
Maar dat wil er bij veel boeren gewoon niet in :roll:
Met je stoere blije gezicht net doen alsof alles (y) (y) is, blijkt voor vele veel makkelijker :o
Roderick

Berichtdoor opelmanta » di feb 12, 2019 14:29

Henk schreef::yes: Sinds kort hebben we de STAF (Stichting Agri Facts) die er op toe ziet dat leugens over de landbouw meteen worden aangepakt. Hiermee hebben zij in korte tijd al enkele mooie successen geboekt (y)

Enkele in de zin van twee. Eigenlijk één succes in korte tijd, Pbl. Waterleidingbedrijf hebben ze een briefje naar toe gestuurd.
Henk schreef:Daarnaast wil de ega van Marcel V ook graag van zich afbijten en zaken recht zetten in de media. Zij is agrarisch journalist voor enkele bladen.

Mag een column schrijven, ik heb de eerste twee gelezen. Zlto trollen vallen haar lastig. Te lang van stof en onsympathiek.
Henk schreef:Voor de promo's hebben we TeamAgroNL. Hun hebben de taak op zich genomen om te zorgen dat er meer begrip komt bij de consument inz de landbouw.

I am so blij, yes I am happy. Popie jopies. Valt al uit mekaar. Eén keer naar de Berliner woche geweest, meer is het niet. En dat was dan nog niks. Bovenstaande ega zit of zat er ook bij.
Henk schreef:Nu hoor ik je denken 'huh? en LTO dan?' Nou, dan denken we dus hetzelfde... :wink:
Regionaal wil dat LTO best (y)

Die bakken er ook weinig van maar maken regionaal nog wel eens een brugleuning wijder.

Je bent J.C. Vogelaar nog vergeten met zijn Mesdagfonds. Daar komt de ammoniak film vandaan. Vogelaar heb ik altijd mijn twijfels bij maar krijgt het voordeel deze keer. Stichting Agrifacts lijkt heel aardig maar is nog vroeg, kan ook zo weer uit mekaar vallen.
En Lto valt je bij momenten niet tegen. Ze moeten zich wat degelijk voorbereiden en naar de cursus spreken in het openbaar.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » di feb 12, 2019 14:38

Schreijer-Pierik?? Die zit zichzelf interessant te zijn. Produceert niet.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor jan.nl » di feb 12, 2019 15:31

Ik zie een heel blaadje vol klaagzangen :roll: maar wie waagt zich aan de oplossingen waar de boeren direct wat aan hebben :!: ,op afstand lijkt het allemaal zo makkelijk,klacht zo ,advocaat zus,maar voor de individuele boer zet dat totaal geen zoden aan de dijk. Kennen allemaal de boeren wel die gerecht hebben tegen overheid,ze blijven altijd aan het rechten ...met alle gevolgen van dien voor bedrijf en gezin..
De lto is altijd bezig voor sector belang,dat pakt voor elke boer anders uit,de boer daarin tegen kan daar naar schikken,gaat dat niet dan zal hij zijn eigen boeren verstand moeten gaan gebruiken. :wink:
Voor sommigen misschien beetje krom,maar zo werkt het nu eenmaal :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor G.U. » di feb 12, 2019 15:41

Voor sommigen krom?????? Het hele beleid is krom!!!!!!
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Corjan » di feb 12, 2019 17:15

Ja ik denk dajje Hollander moet zijn om Jan.Nl nog te kunnen volgen :wink: :oops: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Kasé5 » di feb 12, 2019 17:38

Nou dan ben ik ook maar een Hollander, zij het één uit Drenthe.
Het is waar dat de veehouderij verbaal teveel klappen krijgt maar om nou aan één stuk door daar de LTO de schuld van te geven vind ik echt wel verdrietig. Sommigen moeten hier in 5 regels 8x onze belangenbehartiging afschieten (n) (n) Het is een beetje je eigen laarzen volzeiken.
Vele lezers hier hebben in hun loopbaan wel kortere of langere tijd wat bestuurswerk gedaan (hoop ik tenminste) voor de sektor en iedereen die die ervaring heeft weet dat belangenhartigen hier in Nl niet met de botte bijl en een kar vol stront gaat :no: :no: .
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn gewoon twee totaal verschillende dingen maar het is nou eenmaal zo dat je alleen in goede verstandhouding een bepaalde wet of tenneur wat kunt buigen.
Dat we toch steeds meer dreigen te verliezen heeft ook alles te maken met het feit dat we in aantallen, dus cijfermatig niks meer voorstellen. Is gewoon de huidige tijd.
Wie bijv op een sport, toneelgroep, koor of weet ik wat zit weet ook al lang dat je als enige boer niet meer kunt bepalen dat er tussen 5 en 7 uur niks gepland kan worden.
Mooier zal het niet meer worden. Misschien met goeie automatisering wel gemakkelijker :D
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor hulsteins » di feb 12, 2019 19:16

Henk schreef:En dit heb ik ook al vaker aangekaart :idea: https://www.melkvee.nl/artikel/184029-n ... 0212_MV_NB

Nederland laat op allerlei fronten subsidiegeld liggen in Europa, waar agrarische ondernemers en bewoners van het platteland van zouden kunnen profiteren. Dat zegt CDA-Europarlementslid Annie Schreijer.

Er zijn zeker vijf grote fondsen met ruime budgetten waar vanuit Nederland geen aanspraak op wordt gemaakt, stelt ze. „Er is gewoon 500, 600 miljard subsidie beschikbaar, daar kun je wat mee doen! Nederlandse melkveehouders hebben het momenteel heel zwaar. Als Nederland ook op maar een kwart van dat budget aanspraak zouden hebben gemaakt, dan hadden veel boeren en hun gezinnen nu niet in de precaire positie gezeten waarin ze nu verkeren.”

Volgens Schreijer schermen Nederlandse politici nogal eens met: 'Het moet van Europa.' „Dat kan heel handig zijn om te roepen, als je zelf een eigen agenda hebt, waar je niet voor uit wilt komen”, stelt ze. Brussel is volgens haar juist heel boer-vriendelijk. „Bij alle onderwerpen staat het gezinsbedrijf centraal.”

Schouten ten voeten uit :idea: Doet ook nix anders dan zich verstoppen achter Brusselse regels die er niet zijn (n)

Miljoen neem ik maar aan
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » wo feb 13, 2019 08:29

Kasé5 schreef:Nou dan ben ik ook maar een Hollander, zij het één uit Drenthe.
Het is waar dat de veehouderij verbaal teveel klappen krijgt maar om nou aan één stuk door daar de LTO de schuld van te geven vind ik echt wel verdrietig. Sommigen moeten hier in 5 regels 8x onze belangenbehartiging afschieten (n) (n) Het is een beetje je eigen laarzen volzeiken.
Vele lezers hier hebben in hun loopbaan wel kortere of langere tijd wat bestuurswerk gedaan (hoop ik tenminste) voor de sektor en iedereen die die ervaring heeft weet dat belangenhartigen hier in Nl niet met de botte bijl en een kar vol stront gaat :no: :no: .
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn gewoon twee totaal verschillende dingen maar het is nou eenmaal zo dat je alleen in goede verstandhouding een bepaalde wet of tenneur wat kunt buigen.
Dat we toch steeds meer dreigen te verliezen heeft ook alles te maken met het feit dat we in aantallen, dus cijfermatig niks meer voorstellen. Is gewoon de huidige tijd.
Wie bijv op een sport, toneelgroep, koor of weet ik wat zit weet ook al lang dat je als enige boer niet meer kunt bepalen dat er tussen 5 en 7 uur niks gepland kan worden.
Mooier zal het niet meer worden. Misschien met goeie automatisering wel gemakkelijker :D

De regering is de schuldige voor dit zwalkende beleid. Lto zou een veel hardere opstelling moeten hebben tegenover de regering. Rechtszaken aanspannen voor alles wat niet naar het zin is en tot het hoogste gerecht doorgaan. Kijk maar naar al die aktivistische milieu- dierengroepen. Alles wat ze bereiken doen ze via de rechter. En dat frustreerd ons en de regering best wel. Kijk en leer zou ik zeggen. Pak de regering op elke punt en komma die verkeert staat. Doen ze ook bij ons. Nog iets, waarom denk je eigenlijk dat de overheid zo graag met de lto overlegt? De nmv wordt lang zo snel en vaak niet uitgenodigd omdat die, en dat zeiden ze letterlijk bij de provincie, omdat die niks willen. Maw als je op je strepen staat dan zoeken ze eerst een weg om je heen. Dat lto blijkbaar zoveel in de achterkamertjes bepraat dan kan ik eigenlijk niet geloven dat ze niets te verbergen hebben. Maar we zullen erachter komen. WOB is een mooi instrument wat in de toekomst wel eens veel vaker gebruikt zou gaan kunnen worden voorspel ik
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor jan.nl » wo feb 13, 2019 10:50

ANNIE SCHREIJER-PIERIK, LID VAN HET EUROPEES PARLEMENT VOOR HET CDA

Meten is weten. Dat is een oude wijsheid, die nog steeds erg waar is. En het is hoog tijd dat de overheid eens goed gaat meten in het mestbeleid. Want de huidige cijfers stinken.

Want hoeveel milieuvervuilende fosfaat zit er eigenlijk in mest? Dat is nogal belangrijk voordat we nog meer koeien moeten wegdoen om de normen te halen. Melkveehouder Albert Scholten overhandigde mij vorige week GD-mineralencijfers van drieduizend collega-melkveehouders. Gemiddeld bevat elke kilo melk 1,14 gram fosfor, terwijl de overheid rekent met 0,97 gram. Dat maakt nogal verschil. Fosfor die in melk zit, zit niet in de mest. Als je dit doorrekent, is er in Nederland plaats voor meer koeien.

De berekening van Scholten sluit aan bij een berekening van een van mijn medewerkers. Die ontdekte dat de Nederlandse overheid een hogere fosfaatexcretie hanteert dan de Vlaamse overheid. Als Nederland de Vlaamse waarden zou overnemen, is er in Nederland zelfs helemaal geen mestoverschot meer.

Maar we moeten ook eens goed meten waar fosfaat een probleem is. Je zou denken dat fosfaat dus vooral in het milieu zit in regio's met veel vee. En wat denkt u? In de praktijk is het fosfaatoverschot vooral in de Randstad en Zeeland en juist niet in de gebieden met veehouderijen in het noorden, oosten en zuiden van het land.

Het is zo zonde dat topbedrijven moeten krimpen, terwijl milieuvervuilende luchtvaart en wegverkeer wel mogen groeien

Onderzoeksjournalist Geesje Rotgers van V-focus heeft dit op een kaart van Nederland gezet. Ze presenteerde die bij een bijeenkomst die ik vorige week had georganiseerd over het fosfaatstelsel.
'Dus welk probleem lossen we eigenlijk op met dit fosfaatstelsel?' vroeg Rotgers scherp aan de zaal. Duidelijk niet het mestprobleem, als dat al een echt probleem is.

Met echte cijfers en echte metingen moeten we echt beleid kunnen maken. Dan is er wel ruimte voor de veehouderij en kan de sector weer herstellen tot een economische 'witte motor'. De Nederlandse melkveebedrijven behoren tot de wereldtop: zo ongelooflijk efficiënt en innovatief vind je ze bijna nergens. Het is zo zonde dat topbedrijven moeten krimpen, terwijl milieuvervuilende luchtvaart en wegverkeer wel mogen groeien.

Melkveehouders, landbouworganisaties en politiek moeten samen aan de slag gaan. Nu de echte cijfers boven water zijn gekomen, moet minister Carola Schouten (LNV) overstag gaan. Ze moet de echte wil tonen om de melkveehouders de ruimte te geven die hun toekomt.
Tijd voor de echte cijfers (nieuweoogst.nu)

Meten is weten. Dat is een oude wijsheid, die nog steeds erg waar is. En het is hoog tijd dat de overheid eens goed gaat meten in het mestbeleid. Want de huidige cijfers stinken.
Nieuwsgrazer

Belangrijk is dat we weten waar we staan,kunnen wel wild om ons heen slaan met de vliegenmepper of met een kanon op een mug schieten,beiden zijn zinloos.Ik zie meer in het opzoeken en aantonen wat de anti landbouw lobby met foute informatie de burger en overheid op verkeerde been zet. http://veeteelt.nl/nieuws/agri-facts-ga ... jk-toetsen
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Talis » wo feb 13, 2019 11:25

ben ik met je eens jan
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie