Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Sander » wo jan 17, 2018 19:19

Hans van Bergen schreef:1 grote kul Sander. Je kunt wel merken dat je niet serieus geinformeerd wordt. Vleesvee is nog niet door het plafond geknald en dus mag je net zoveel vleesvee houden als je wilt. Als je dat kan betalen tenminste want tis een dure hobby hoor ik vaak. Ook een koe afmesten is een dure hobby. Gelukkig mag het wel en kun je koeien bv op de wei gooien in de herst en het gras op laten vreten. op die manier kan je ook fatsoenlijke vleeskoeien afeveren ipv de snipperkoeien die je anders zou leveren

in deze bijdrage praat je jezelf tegen. best knap.
ik snap best dat vleesvee niet door het plafond was in 2015. maar je kunt ook iets regelen voordat het een teringzooi is. of snap je dat niet?

elk dier wat schijt produceert toch p? dus iedereen gelijk trekken en niet zo moeilijk doen. nee zegt hans want dan kan ik lekker koeien in 120 categorie drukken. werkt alleen maar gesjoemel en gezeik in de hand. maar dat mag je niet zeggen want dat doet natuurlijk niemand :lol:

iedereen gelijk roep ik ook al veel langer over kortingsprecentage. de 1 niks en de ander 8,3 terwijl het peiljaar drie jaar geleden is.
een normaal denkend mens vind dat niet logisch en kijkend naar financieel gewin is het volslagen absurd te noemen
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Talis » wo jan 17, 2018 19:49

Sander schreef:
Hans van Bergen schreef:1 grote kul Sander. Je kunt wel merken dat je niet serieus geinformeerd wordt. Vleesvee is nog niet door het plafond geknald en dus mag je net zoveel vleesvee houden als je wilt. Als je dat kan betalen tenminste want tis een dure hobby hoor ik vaak. Ook een koe afmesten is een dure hobby. Gelukkig mag het wel en kun je koeien bv op de wei gooien in de herst en het gras op laten vreten. op die manier kan je ook fatsoenlijke vleeskoeien afeveren ipv de snipperkoeien die je anders zou leveren

in deze bijdrage praat je jezelf tegen. best knap.
ik snap best dat vleesvee niet door het plafond was in 2015. maar je kunt ook iets regelen voordat het een teringzooi is. of snap je dat niet?

elk dier wat schijt produceert toch p? dus iedereen gelijk trekken en niet zo moeilijk doen. nee zegt hans want dan kan ik lekker koeien in 120 categorie drukken. werkt alleen maar gesjoemel en gezeik in de hand. maar dat mag je niet zeggen want dat doet natuurlijk niemand :lol:

iedereen gelijk roep ik ook al veel langer over kortingsprecentage. de 1 niks en de ander 8,3 terwijl het peiljaar drie jaar geleden is.
een normaal denkend mens vind dat niet logisch en kijkend naar financieel gewin is het volslagen absurd te noemen

als koe 1 gekalfd heeft en je bent geen vleesveebedrijf kun je hem niet in de 120 drukken
Talis

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jan 17, 2018 21:23

@Ik snap het wel alleen jij snapt het niet. Je mag schapen geiten en vleesvee houden net zoveel als je wil. Heeft niks met melkvee p quotum te maken. Zo simpel issut. Ik heb ook varkens gehad en da was ok een andere categorie. Waarom zou iemand wel vlees koeien mogen kopen en niet zijn eigen koeien afmesten :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Talis » wo jan 17, 2018 22:34

je mag ze wel afmesten alleen tellen ze gewoon mee in p quotum. wat ook logisch is vanwege het gesjoemel
Talis

Berichtdoor Sander » wo jan 17, 2018 22:49

Hans van Bergen schreef:@Ik snap het wel alleen jij snapt het niet. Je mag schapen geiten en vleesvee houden net zoveel als je wil. Heeft niks met melkvee p quotum te maken. Zo simpel issut.

nou dan mag jij mij ff uitleggen waarom jong vleesvee wel p rechten heeft (dus bovenstaande van jou klopt niet) en na afkalven nie meer? ik snap zoiets niet. of alles in p of alles er buiten zou ik denken. maar ik snap het niet volgens jou dus mag jij het even uitleggen.
Sander

Berichtdoor ramos fan » wo jan 17, 2018 23:19

Talis schreef:je mag ze wel afmesten alleen tellen ze gewoon mee in p quotum. wat ook logisch is vanwege het gesjoemel

Waar haal je die info vandaan. Rvo staat en zegt wat anders.
Laatst zei de voeradviseur het ook al, toen ik vroeg waar die de info vandaan had zei die dat was mijn gedachten erover.
En wat sander zegt dat alles onder de rechten moet was wel het beste geweest.
En ik verwacht dat ze daar ook nog wel weer op terug komen.
Alleen weer veels te laat
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Talis » do jan 18, 2018 05:45

ramos fan schreef:
Talis schreef:je mag ze wel afmesten alleen tellen ze gewoon mee in p quotum. wat ook logisch is vanwege het gesjoemel

Waar haal je die info vandaan. Rvo staat en zegt wat anders.
Laatst zei de voeradviseur het ook al, toen ik vroeg waar die de info vandaan had zei die dat was mijn gedachten erover.
En wat sander zegt dat alles onder de rechten moet was wel het beste geweest.
En ik verwacht dat ze daar ook nog wel weer op terug komen.
Alleen weer veels te laat

ik heb contact gehad met crv omdat ik inderdaad ook een paar guste koeien op afmesten wilde zetten. dan kan wel zeiden ze maar ze tellen gewoon mee in p quotum. is natuurlijk ook prima anders krijg je natuurlijk weer allemaal gesjoemel.
Dus melkveebedrijf kan geen vleesveekoeien hebben.
Talis

Berichtdoor Sander » do jan 18, 2018 07:19

dat is niet waar.
er zijn best bedrijven die in verleden categorie 120 koeien hadden.
die hebben dat dan ook ingevuld bij GO.
daar kregen ze dan ook geen rechten voor.

maar ik las hier ergens dat je bij crv veemanager dmv vinkje zetten een koe van 101 naar 120 kan krijgen.
maar dan is dat bij RVO nog niet zo.
dus bij controle mag jij bewijzen dat ze niet gemolken werden.
Sander

Berichtdoor Hindrik » do jan 18, 2018 07:57

Gewoon instellen dat MV houders niet meer vrije diercategorieen mogen houden naast hun mv dan ze op 2/7/15 hadden, en anders de ruimte aftrekken van de p rechten.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor ramos fan » do jan 18, 2018 08:13

Hindrik schreef:Gewoon instellen dat MV houders niet meer vrije diercategorieen mogen houden naast hun mv dan ze op 2/7/15 hadden, en anders de ruimte aftrekken van de p rechten.

Zo hadden ze het moeten regelen, zijn ze nu mooi laat mee.
En niet vrij laten maar alles omder de p rechten
Heb hier nu 8 op code 120 die zitten appart en vreten mooi het restvoer op.
Je kan een mooie plus maken op je vleesprijs.
We hebben dubbeldoel koeien 8)
En de gene die het er niet mee eens zijn :lol: :shock: tis niet anders.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Arie » do jan 18, 2018 08:19

Als je het land toch hebt en er geen kosten voor rekent, dan kan het interessant zijn... :roll:

Verder niets nieuws onder de zon, volgens mij was het bij MINAS al sodemieteren met cat 120 :yes:
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Richt » do jan 18, 2018 09:01

Hindrik schreef:Gewoon instellen dat MV houders niet meer vrije diercategorieen mogen houden naast hun mv dan ze op 2/7/15 hadden, en anders de ruimte aftrekken van de p rechten.

Beetje raar, de MV houder die al vleesvee had zou volgens jou die tak dus niet uitbreiden mogen zonder melkvee in te leveren, maar wie alleen vleesvee had mag dat zonder compensatie wel
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » do jan 18, 2018 09:21

@ Arie :yes: Ik dacht dat jij de basistoekenning van FR bedoelde. Korting is idd afhankelijk van je plaatsingsruimte :yes: dus daar heb jij gelijk in (y)

Over code 120: ga sowieso niet varen op info van het RVO want de ene vertelt je 's morgens dat je naast je melkkoeien onbeperkt 120 mag houden terwijl 's middags zijn collega doodleuk zegt dat je als mvh geen 120 kan houden.

Laatste is overigens wat mij is wijs gemaakt. Om fraude te voorkomen zouden bedrijven met melkvee geen koeien naar code 120 kunnen schuiven. Dat mag wél wanneer je op 2-7-2015 naast je melkveereferentie ook dieren op de stallijst had op code 120, dus de dieren waarvoor je geen fosfaatreferentie hebt gekregen.

Ik schat dat aantal bedrijven in op minimaal. Iedereen wilde immers voor elke staart fosfaat hebben :yes:

Ik ga niet zeggen of het klopt want ik heb geen idee :no: maar enige logica zit er wel in.
Stel je hebt 100 mk met 8000 liter gemiddeld. Daluk zet je er 30 van om naar code 120 waardoor de rest op papier ineens 11.500 liter doet. Je gaat voor die 70 koeien omhoog in excretie maar netto houdt je fosfaatruimte over waardoor je extra ruimte voor je jongvee krijgt :yes:

Over code 101 en 102, daar gaan geruchten over dat niet-melk-leverende bedrijven hun jongvee straks onder een andere code kunnen registreren om zodoende ook daarin een splitsing te maken tussen melkvee en vleesvee :yes:
Uiteraard riekt dit allemaal naar een gevalletje wens en gedachte :mrgreen: :oops: maar ik hoorde het vorige week van een vleesveehouder.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » do jan 18, 2018 09:29

vandaar dat vleesveehouders hun rechten snel verkopen?
Sander

Berichtdoor Henk » do jan 18, 2018 09:33

Geen idee eik... vanuit die invalshoek had ik het nonnie bekeken...
Maar zoogkoeienhouders hebben als het goed is dus fosfaatrechten gekregen op hun jongvee...toch :?:
Of zou dat komen te vervallen wanneer hunnie kalfjes een andere code krijgt :?:

Lijkt mij dat je zolang er geen duidelijkheid is, niet dat fosfaat gaat verpatsen, met het risico dat je strax misschien geen kalfies meer bij je zoogkoeien mag houden...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie