phpBB3 StylesPlantillas Web

vertel wat over stieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: vertel wat over stieren

Berichtdoor jvdb » zo jun 19, 2011 1:33

@ Idris:

Heb een kalf van Panache gezien, dat gewoon was bij geboorte maar op dir moment (6 mnd) ongelooflijk vlees begint aan te zetten. Type is zeker niet slecht (mooi kruis, voldoende ronding in rib).

Lennie heb ik zelf ingezet na het bijwonen van de presentatie van BBCI: was enorm onder de indruk van de vleesexpressie! En dat dan gecombineerd met ruime maat en mooie kleur (kanarie-fokker?). Heb kruising gemaakt met Brutal-dochter (LB 88.5) uit Osceda. Van horen zeggen laten de eerste kalveren van Lennie een goede 'onderbroek' zien...
jvdb

Berichtdoor knedo_stables » zo jun 19, 2011 1:53

Idris schreef:Odilon valt zwaar tegen: slechte vruchtbaarheid, een misvormd kalf, een ordinair kalf

Imperial fokt heel wisselend (een beetje zoals Etna) en zal zeker te veel uitval geven:
op 5 kalveren: een ordinair kalf dat gesneuveld is na 14 dagen; twee grove kalveren met kromme poten, waarvan 1 gegipst werd, met iets te weinig vlees; een super bevleesd kalf gesneuveld na 12 h; een gewoon kalf

Zou je voor mijn beeldvorming jouw definitie van 'ordinair' eens willen omschrijven?
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Idris » zo jun 19, 2011 3:56

@ knedo_stables (blijkbaar gaat het engels je beter af dan het frans)

ordinair betekent heel doodgewoon, hier in de betekenis van amper dikbil.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Idris » zo jun 19, 2011 4:00

@ Jeroen:

Hoe waren de kalveren die je gezien hebt bij Lievens (élévage de Somme)? Welke nakomelingen vielen op?
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor knedo_stables » zo jun 19, 2011 4:00

Idris schreef:@ knedo_stables (blijkbaar gaat het engels je beter af dan het frans)

ordinair betekent heel doodgewoon, hier in de betekenis van amper dikbil.

Pas de tout!
Maar groeien deze ordinaire kalveren door naar dikbil/vleestype?
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor jvdb » zo jun 19, 2011 5:42

@Idris:

De kalveren bij 'de Somme' waren van kwalitatief hoog niveau. Opvallend waren de nakomelingen van Obus, Kimono, Panache, Joker en Tyson. Daarnaast had hij een weide met enkele tientallen spoelkoeien (uiteenlopende origines, maar voor mij de beste van Operateur, Radar v T en Magnolia). De spoelingen van dit moment werden uitgevoerd met vooral Panache, Joker en Tyson.
Daarnaast liepen in de aangrenzende weide ca. 20 jonge dieren van rond de 2jr oud. Opvallend daar was een Lasso-dochter: superzwaar door goede combi van breedte en hoogtemaat, en dan ook nog mooie vleeslijnen.
Heb op een ander adres nog 2 nakomelingen van Tyson gezien, afkomstig van 'de Somme': eentje op Genievre en de ander op Occupant. De eerste zal de zwaarste worden, maar de 2e was vrijwel perfect rond! Die Tyson kan echt prima nakomelingen opleveren: niet alleen economisch, maar zeker ook voor prijskamp!
jvdb

Berichtdoor R. Prins » wo jul 27, 2011 10:04

Hier is 't topic boswout.
Jou topic heb ik nu verwijderd.
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor Millo » do jul 28, 2011 4:48

Huh? Ik niet snap die regels Prins?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor boswout » za sep 17, 2011 6:00

Wat vinden jullie van een kruising van Colos x Panache.
En een Davidson x Adijo.
Elke verandering geeft nieuwe kansen men moet ze enkel op tijd weten te benutten!
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor jvdb » zo sep 18, 2011 10:32

boswout schreef:Wat vinden jullie van een kruising van Colos x Panache.
En een Davidson x Adijo.

Ben persoonlijk nooit gecharmeerd geweest van Colos (behalve de kleur), naar een kruising met Panache kan supervlees brengen!
Je andere combinatie is juist het omgekeerde: Adajio is een (groot) vraagteken, maar met een Davidson moeder wordt het interessant(er).

Ik zou met die dieren puur afgaand op bloed de Davidson gecombineerd hebben met Panache...
jvdb

Berichtdoor Ronald » zo sep 18, 2011 6:39

Zowel Panache als ook Adajio hebben kwaliteiten en hun aanhangers. In het algemeen zegt een combinatie, wannneer je niets van de moederdieren behoudens de vader weet, niet zoveel. Pas wanneer je de fokkwaliteiten en fenotypische kenmerken van de moeder kent kun je een gefundeerde inschatting maken.
Ronald

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Broake » ma sep 19, 2011 10:51

jvdb schreef:
boswout schreef:Wat vinden jullie van een kruising van Colos x Panache.
En een Davidson x Adijo.

Ben persoonlijk nooit gecharmeerd geweest van Colos (behalve de kleur), naar een kruising met Panache kan supervlees brengen!
Je andere combinatie is juist het omgekeerde: Adajio is een (groot) vraagteken, maar met een Davidson moeder wordt het interessant(er).

Ik zou met die dieren puur afgaand op bloed de Davidson gecombineerd hebben met Panache...

Wij hebben een adaijo stierkalf uit een etna moeder afstammingmoeder = etna x fleur vd breesteeg van occupant x jessy
Dit kalf heeft een super achterhand, rug en rib. Schouders mochten iets breder maar hij komt nu pas uit mekaar = 5 mnd. hoogtemaat is trouwens gewoon normaal
Heb de koe weer geinsemineerd met adaijo syrix, want ik ben er wel tevreden over
Kiek em Goan! www.dikbil.com
Broake

Beroep: Bwb Fokker / Slager
Interesses: Gezin en Belgisch Witblauw

Berichtdoor Millo » wo sep 21, 2011 9:17

@ Jeroen; als je puur afgaat op bloed, schrijf je.
Hoe kun je dan Davidson (Artaban bloed, gekend om de niet al te beste benen) combineren met Panache (tweede categorie gezet vanwege het beenwerk)?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor jvdb » do sep 22, 2011 6:09

Millo schreef:@ Jeroen; als je puur afgaat op bloed, schrijf je.
Hoe kun je dan Davidson (Artaban bloed, gekend om de niet al te beste benen) combineren met Panache (tweede categorie gezet vanwege het beenwerk)?

Tja Millo,

Zoals door mij aangegeven en door jou herhaald, heb ik de benen niet gezien. Er zijn voldoende Davidson-nakomelingen met prima beenwerk. Daarnaast heb ik zelf een Artaban-vaars uit een Occupant-moeder zonder problemen met het beenwerk (1a Mesch 2011).
Tenslotte is de inschrijving van stieren gerelateerd aan inspecteur, dier en externe factoren. Daarmee kun je ook komen tot het aanwijzen van Lasso vt Kookshof voor gebruikskruisingen!

Mijn mening blijft daarmee dus: 'Puur op bloed gaan voor meer finesse...'
jvdb

Berichtdoor Wiljan » do sep 22, 2011 9:17

Millo schreef:@ Jeroen; als je puur afgaat op bloed, schrijf je.

Panache is 2e categorie gezet voor zijn voorbenen, en Davidson geeft veel rechte achterbenen en Artaban veeeel kromme dus qwa beenwerk zie ik ook geen problemen met deze combinatie.
Ze smaken zoals ze Krake
Wiljan

Interesses: bwb fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij