lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » zo aug 20, 2006 19:39

R. Prins schreef:Inteelt is niet alleen in de HF een probleem. Ook in Monti (Bois le Vin) en jersey (Berretta)

Kan zijn. Maak daarom gebruik van de genen van meerdere rassen waardoor de spreiding gigantisch ruim wordt :idea: .
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » zo aug 20, 2006 20:22

Henk schreef:
R. Prins schreef:Een stier als Tiamo is niet geheel outcross maar bezit geen Bell en geen Blackstar of Elton bloed maar wel veel Elevation bloed.

Cleitus x Cleitus :evil: Bah!!

Zal wel Henk, maar zo'n stier kun je weer combineren op lijnen die Cleitus vrij zijn op je bedrijf.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » zo aug 20, 2006 20:51

Maar je begint al met 'n mutant :roll: ...

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » ma aug 21, 2006 08:19

Henk ik heb daar toch een andere kijk op. Naar mijn mening komt bloedvernauwing door succesvolle indexering. Door goede produktie en extrieurcijfers te publiceren komen bepaalde stieren extra in de aandacht. Als de cijfers stabiel hoog blijven en de spermaproduktie is goed dan heeft zo'n stier jarenlang invloed. In ieder ras zitten dergelijke individuen. Je moet ze alleen wel identificeren. Daar gaat het mis bij de andere rassen. Kijk maar op de stierenkaarten van bs, mb, flv, zwr. Het is een ratjetoe van stiervaders en moedersvaders. Bij een goed ras zie je bepaalde stieren vaker terugkomen. :wink: Die stieren zijn bewezen goed en blijven ook goed. Meestal hebben ze goed beenwerk, lopen de dochters goed. Bij een prutsras is er geen eenheid in de fokrichting. Gaan de cijfers te veel op en neer en zakken de toppers later weg. Zo krijg je vanzelf bloedspreiding. :roll:
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » ma aug 21, 2006 08:57

Hans van Bergen schreef:Henk ik heb daar toch een andere kijk op.

Da mag Hans :wink: . Maar ik vergelijk de HF-fokkerij met politiek. Voor doorslaggevend succes draaien ze beiden op campagne voeren, en evenals in de politiek verdwijnen stieren vaak weer net zo snel als ministers zonder hun beloftes waar gemaakt te hebben :idea: .
Er zullen vroeger best wel meer goede foklijnen in de HF geweest zijn maar die zijn allen teloor gegaan door de gretigheid naar index :? .

Henk

Berichtdoor Hans W Brus » do aug 24, 2006 03:22

Dit zegt iemand ervan die in de aAa wereld zit:

"Inbreeding coefficients are a trap.
The only practical reason they get printed (by some studs, not by all) is to scare people into signing up for computer mating to "control inbreeding".

Which cannot be controlled by pedigree alone, due to the obvious-- animals may share ancestors, but do they all share the same identical genes form those ancestors?

In each conception, half of each parent's genes will be discarded in the "pairing" process. In this way natural processes maintain "vigor"-- within species, and also within breeds (which originally were closely bred due to geographic barriers to gene migration).

The mating of a highly inbred Holstein to a highly inbred but totally ancestrally unrelated SRB, for example, reduces the true "ibc" of the resulting calf to "zero".

Likewise, within breeds, the 47% ibc Tidy Burke Elevation when bred to the 25% ibc Round Oak Ivanhoe Eve, produced today's key "fitness" trait sire line, through Round Oak Rag Apple Elevation. Sire and Dam were both inbred, but not to each other's close ancestors. The result was a bull in whom actually a lot of "vigor" qualities were expressed in areas of cow fertility and physical soundness.

In fact, as an aside, "Elevation" is an example of "aAa" at work, producing heterosis from the mating of two animals possessing highly dissimilar phenotypes.

So if you truly wanted to protect your clients from loss of vigor (due to either close breeding, or fixation on a single phenotypic model resulting in extreme physiques)-- you would present "aAa" as simple and dependable.

In your home country, researchers documented the same loss of "vigor" (commonly blamed on inbreeding) after only two/three generations of North American sire usage. The conclusion they drew-- single trait focused selection (in your case, on pounds protein yield) causes a loss of "vigor" in all the traits that get ignored. I think their research makes more sense than to blame the frequency of common names in an ancestral chart."
Greg Palen (aAa)
Hans W Brus

Beroep: Farmer en Sales Rep for CRI-Genex + HG and SvenskAvel
Interesses: appels+melk+auto's = www.brusorchards.com

Berichtdoor Henk » do aug 24, 2006 08:01

Ik popel om 'n NL translation :? ...

Henk

Berichtdoor aj-prins » di aug 29, 2006 08:04

laat hans eindelijk weer eens van zich horen gaat die direkt moeilijk doen :cry:
the duke off hasselt
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Christel » vr dec 08, 2006 13:05

Robert, misschien moet je toch eens proberen met de vernieuwde versie van ons artikelenarchief via veeteelt.nl te zoeken. Van de laatste jaren zijn er PDF's beschikbaar van alle verhalen in Veeteelt. Dan kun je zelf tenminste gericht zoeken en ook je lijstjes samenstellen met actuele verhalen.
Ik weet dat er dan nog lezers overblijven die werkelijk alle verhalen van ruim 20 jaar Veeteelt willen kunnen lezen, maar verwachten dat die alsnog via internet beschikbaar komen.... dat lijkt me een illusie.
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Bram » vr dec 08, 2006 14:07

Ben het wel met zoon van de veehandelaar eens, ik ben dan ook van mening dat er veel te weinig op inteelt wordt gelet.
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Bram » ma dec 18, 2006 15:37

We hebben nu een Archibald drachtig van Starleader. Kalf wordt dan Starleader * Archibald * Marconi; is dus 3 times Blackstar. Is dit lijnenteelt of inteelt.
Bram

Berichtdoor Sander » ma dec 18, 2006 21:29

inteelt. Een archibald met 462 als code?
Sander

Berichtdoor Bram » di dec 19, 2006 16:36

Nee, ze had 642.
Bram

Berichtdoor auke » do maart 01, 2007 21:23

was geen verkeerd kalf vond ik. maar kalveren beoordelen vink lastig, ze veranderen soms in de tijd dat ze moeten kalven
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Sander » do maart 01, 2007 22:38

kalf niet gezien, glad vergeten.... :oops: :oops: :oops:
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij