lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor aj-prins » ma jul 31, 2006 14:33

aerostar geeft best beenwerk en de rudolph had gewoon slecht beenwerk.hebben nu ook een brown swiss halfzuster van haar aan de melk die het goed doet.als ze kalft die aerostar dan zal ik het je laten weten of het fout was of goed :o
the duke off hasselt
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor aj-prins » vr aug 04, 2006 15:30

aj-prins schreef:en een blackstorm droogstaan van foundation :wink: moet goed wezen

en het is een vaarskalf :P :P strak beest met knetterharde pootjes,strakke bovenlijn en een enorme wil te overleven.het hokje rammelt in de schuur 8) zo hoort het te zijn
the duke off hasselt
aj-prins

Berichtdoor Sander » vr aug 04, 2006 18:44

Sander schreef: Zo moet er komende week nog eentje kalven van haar halfbroer.

Een stiertje. Helaas. Strak in mekaar.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Bram » za aug 05, 2006 09:08

Wij hebben een Archibald uit een Marconi lopen, kreeg wel 83 punten maar ik vind dat ze eigenlijk teveel kracht mist. Uit zo'n combinatie verwacht je wel een sterke koe. :?
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Henk » za aug 05, 2006 12:58

Waarom verwacht je dan 'n sterke koe Bram? Blackstar X Blackstar. Als neef en nicht 't met elkaar doen is de kans toch aanwezig dat er slappe todden geboren worden :idea: . Allemaal inteelt man en zo hangt 99% van de HF fokkerij aan elkaar :roll: ...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor aj-prins » za aug 05, 2006 15:06

leuk om te lezen dat je verstand van holsteins hebt henk :o :o maar marconi gaf geen sterke dieren.ze waren enkel en nauw van voor naar achter.archibald daarintegen gaf wel krachtpatsers dus het was op zich een goeie combi van bram :arrow: als je er vertrouwen in had moet je er gewoon nog een jaar voor gaan en kijken wat er dan uit rolt :roll:
the duke off hasselt
aj-prins

Berichtdoor Henk » za aug 05, 2006 19:28

Maar 't blijven neef en nicht en dat vrijt allicht......... :roll: ........maar ik vind 't echt niet kunnen :idea: .
Overigens; Marconi's heb ik vrij veel gemolken. Ze deden 't hier gewoon goed. Misschien omdat ze uit monti's en RHF kwamen dat ze 't bij ons wel deden :?: :?

Henk

Berichtdoor Sander » zo aug 06, 2006 11:28

Nee Henk daar ligt het niet aan :P , Marconi is gewoon een beste bolle 8)
Sander

Berichtdoor aj-prins » ma aug 07, 2006 15:36

lag er maar weer aan of het een zwarte of bonte marconi was.een zwarte was goed(blackstar) een bonte hadden te ruime uiers (rotate) ze waren mij te enkel.
the duke off hasselt
aj-prins

Berichtdoor auke » ma aug 07, 2006 19:34

Sander schreef:Nee Henk daar ligt het niet aan :P , Marconi is gewoon een beste bolle 8)

helemaal mee eens Sander
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » ma aug 07, 2006 20:40

aj-prins schreef:
lag er maar weer aan of het een zwarte of bonte marconi was.een zwarte was goed(blackstar) een bonte hadden te ruime uiers (rotate) ze waren mij te enkel.

Wij hadden alleen maar bonte Marconi's met witte koppen :D en ze deden 't goed.

Henk

Berichtdoor Henk » zo aug 20, 2006 10:17

Om ff voort te borduren op 't stukkie van KJ Meekma int AD: als ik alle HF stieren de revue laat paseren die bij 't gros op dit forum 'hot' zijn, moet ik inderdaad concluderen dat 't allemaal Bell is wat de klok slaat. Fitlist, Durham, Finest en noem maar op. Allemaal HF stieren die enorm in trek zijn en samen 'n grote gemene deler hebben: Bell :!:
Is er dan niemand bang dat deze bewuste inteeltfokkerij uiteindelijk zal leiden tot de val van het HF-isme of zie ik 't als gewoonlijk weer zwart(bont) in bij dit ras? :roll:

Henk

Berichtdoor Sander » zo aug 20, 2006 14:32

De foute beslissingen uit het verleden zitten we nu mee opgescheept. Op bedrijfsniveau valt het mee, je kunt voldoende spreiden, maar als je ver terug gaat in de afstammingen vindt je bijna altijd wel Bell. Canadese bloedlijnen zitten vol met Starbuck, ook niet gezond maar in ieder geval een stuk beter dan Bell. Zulke lijnen kun je mooi combineren op bedrijfsniveau. Denk dat het zaak is om als organisaties zijnde stieren te produceren die vrij zijn van bepaalde bloedlijnen zodat wij als veehouder zijnde, voldoende kunnen spreiden. Maar heb het al eerder gezegd de grootschalige inzet van zonen van stieren als Durham, Marshall, Jocko, Addison is geen zegen voor de fokkerij. Men zegt langer te wachten met inzet van stiervaders, maar uiteindelijk hobbelen ze nog steeds achter elkaar aan...
Sander

Berichtdoor Henk » zo aug 20, 2006 15:08

Sander schreef: Canadese bloedlijnen zitten vol met Starbuck, ook niet gezond maar in ieder geval een stuk beter dan Bell. Zulke lijnen kun je mooi combineren op bedrijfsniveau.

Kan zijn, maar daarna ben je weer afgewerkt. Van welke kant kan men nog outcross verwachten? En dan bedoel ik écht outcross en niet de term bezigen omdat er toevallig 2 generaties niet in dezelfde lijn geshopt is.
Ik denk dat shoppen in de genen van andere rassen daardoor steeds meer gaat plaatsvinden. Géén CVM, géén BLAD en gegarandeerd outcross :idea: .

Henk

Berichtdoor Henk » zo aug 20, 2006 19:37

R. Prins schreef:Een stier als Tiamo is niet geheel outcross maar bezit geen Bell en geen Blackstar of Elton bloed maar wel veel Elevation bloed.

Cleitus x Cleitus :evil: Bah!!

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij