lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Vie » za maart 03, 2007 02:18

Tsja, mensen verliezen toch ook drachten? Je kunt niet alles aan inteelt wijten natuurlijk..
Vie

Berichtdoor Jacobsen » za maart 03, 2007 09:26

Wie zegt dat al die dooie kalveren bij lucky mike niet door inteelt kan komen :?: :idea: :roll:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Henk » za maart 03, 2007 10:02

Mensen; onderschat de negatieve gevolgen van inteelt niet :!: Soms denk ik wel eens dat deze extreme vorm van fokkerij door sommigen wordt vergoeilijkt omdat in het verleden fokkerijfouten zijn gemaakt waardoor te lang en teveel op de zelfde lijnen is ingezet; wederom bij meerdere rassen :idea:

En nu kunnen we met zn allen met een lantaarntje gaan zoeken naar outcross...
En over outcross gesproken.... :roll: Robert, is Kian outcross met zn Sunnyboybloed x Pig :shock: :?: K'vind dat je nogal makkelijk het woordje 'outcross' bezigt... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » za maart 03, 2007 11:43

Nee klopt, maar ik vind Sunnyboy en Pig nou niet bepaald outcross. Ga je je Kianneke strxx weer aanstieren zijn er veel stieren voorhanden waar een van de twee met terugwerkende kracht in aanwezig is... :roll: ..............sorry, ik bedoel: :D :D :D :D :D

Henk

lijnenteelt of inteelt

Berichtdoor Jan v A » za maart 03, 2007 17:42

Goede roodbonte stier die wel outcross is: Erasmus
Afstamming: Scientific Endicot (Marcrest Encore*Madawaska Aeorostar) *
Ronnybrook Prelude.Wij melken er 2 dochters van,misschien niet het hoogste eiwit maar wel super uiers en benen.
Jan v A

Beroep: Inseminator
Interesses: Koeien fokkerij

Berichtdoor Henk » za maart 03, 2007 18:08

Heb ook ooit Preludes gemolken :idea: Waren grote zware beesten :!: Géén mietjes dus :!: :D :D :D :D

Henk

Re: lijnenteelt of inteelt

Berichtdoor Dave » za maart 03, 2007 18:39

Jan v A schreef:Goede roodbonte stier die wel outcross is: Erasmus
Afstamming: Scientific Endicot (Marcrest Encore*Madawaska Aeorostar) *
Ronnybrook Prelude.Wij melken er 2 dochters van,misschien niet het hoogste eiwit maar wel super uiers en benen.

Is maar net wat je bedoeld met outcross, Encore, Aerostar, Prelude zyn allemaal eertse gen. starbuck zonen lykt my hoog percentage inteelt
Dave

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Voeding, economie, melken

Berichtdoor Gerrit » za maart 03, 2007 19:00

dat zijn genetisch gezien de juiste combinaties; 2 zwaar ingekruiste lijnen gebruiken die ver van elkaar afstaan.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Bram » za apr 28, 2007 13:10

Fokkerij van All spreekt mij wel aan; worden goede stieren gebruikt als stiervader en hoge eisen gesteld; Gebruiken veel lijnenteelt en volgens mij niet zonder suc6 :!:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor jonge boer » ma jul 23, 2007 18:00

ffn een slapend forum wakker maken. wisten jullie wel dat damion en goldwyn (en meer topstieren) eigelijk gewoon uit lijnenteelt zijn ontstaan tmoet niet altijd worde gedaan maar het levert wel topstieren op.
jonge boer

Berichtdoor jonge boer » ma jul 23, 2007 20:32

Robert P schreef:slapend forum :lol: :lol: jij bent me er eentje :lol: :lol:
Weet je dat de moeder van Goldwyn met vele vaders is gekruist. Ook halfbroers van Goldwyn hebben al een index. Niks romantisch lijnenteelt. :oops: Gewoon commercie 8) :oops: Goldwyn heeft al 60 halfbroers en halfzussen. Wakker worden jonge boer :lol: :lol: :lol: :lol:

kbedoelde slapende topic zoiets hadk toevallig ergens hier eerder gelezen en zit nog in zo'n leeftijd dat ik in alles meeloop hé. maar heb je laatste HI wel gelezen ovr james :?:
jonge boer

Berichtdoor spieker » do sep 13, 2007 21:18

Ik heb ook zo mijn :?: :?: hoe dat bij ons gaat, want ik kijk er eerlijk gezegd niet veel naar :oops: :oops: .....maar als fokkerij je niet echt boeit is het ook geen pretje om dat allemaal bij te houden vind ik.....
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor auke » do sep 13, 2007 21:23

als je elk jaar een stier van de buurman koopt zie ik het probleem niet.

Wanneer en hoe zie je dan die inteelt fouten?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor teun » vr sep 14, 2007 02:17

Robert P schreef:
Ik ben de laatste tijd op nogal wat grotere bedrijven geweest. De eigenaar kent alleen de koe van uiterlijk. Afstamming is totaal niet bekend. Productie is maar zeer matig bekend. Fokkerij is dan volgens mij onmogelijk. Inteelt fouten worden snel gemaakt.

Daarom ben ik van mening dat aAa een heel goed systeem is voor grotere bedrijven.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Joen » vr sep 14, 2007 14:17

Juist dan lijkt aAa me niet goed :!:

De boeren in kwestie hebben al een ondergemiddelde interesse in fokkerij en dan moeten ze zich ook nog eens verdiepen in een extra fokkerijsysteem. :(

Ik denk dat grotere bedrijven juist eerder meedoen met SAP of een dergelijk systeem, waarbij de stier voor ze wordt uitgezocht en ze zelf geen moeite hoeven te doen om na te denken over inteelt en dergelijke.

Persoonlijk wil ik ook bij 200 (of meer) koetjes ze nog allemaal kennen en zoek ik graag een goede stier uit :lol:
Joen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij