Nieuwe opraapwagen gekocht.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe opraapwagen gekocht.

Berichtdoor Mellek » vr mei 08, 2020 10:15

Dat blijft in de meeste gevallen toch lastig hoor, in het begin heeft pa totaal geen vertrouwen in de opvolger, had misschien geluk dat mijne na een paar jaar al haast niks meer kon, maar dan word "een weekendje weg" ineens een heel geregel, met een jongere vader gebeurt het anderzijds nog wel eens dat de zoon weer uit de maatschap stapt of zelfs emigreerd voor z'n eigen toko, omdat zoon altijd linksaf wil en pa dan altijd rechtsaf, als je zo de hele dag moet werken... Heb ook regelmatig op dat punt gestaan.
En de landbouw in Nederland verandert in rap tempo, je bent wel wat aanpassingsvermogen nodig wil je overleven, en hoe ouder hoe moeilijker dat word meestal.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » vr mei 08, 2020 12:01

ik geef mijn dochter alle vrijheid maar zo lang zei niet zeker weet dat ze er mee door willen, ga ik nu nog niet investeren in botjes ed ,ik vind melken helemaal niet erg ,en doe het graag ook 2 keer per dag, en als ik weg wil of moet bel ik mijn vaste aflosser wel ,en mijn bedrijf is ook in de komende jaren nog steeds wel op to date , en op langer termijn ook zeker wel levens vatbaar ,ook al vinden john en roderick van niet :? maar ik nodig iedereen uit om hier eens te kijken en te zien hoe we hier in dk boeren ,en misschien willen de andere forummers ook wel aan mee willen doen ,kunnen we misschien ook nog wel eens of prakken hebben of even bij petro langs ,maar dat hoort bij een ander onderwerp ,nu terug naar een nieuwe opraap wagen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » vr mei 08, 2020 18:29

1 september mag vtfday weeer toch :?: :idea: :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » vr mei 08, 2020 19:01

:yes: :yes: :yes:
Kasé5 schreef:1 september mag vtfday weeer toch :?: :idea: :)
boer pieter

Berichtdoor Mellek » ma mei 11, 2020 12:04

boer pieter schreef:ik geef mijn dochter alle vrijheid maar zo lang zei niet zeker weet dat ze er mee door willen, ga ik nu nog niet investeren in botjes ed ,ik vind melken helemaal niet erg ,en doe het graag ook 2 keer per dag, en als ik weg wil of moet bel ik mijn vaste aflosser wel ,en mijn bedrijf is ook in de komende jaren nog steeds wel op to date , en op langer termijn ook zeker wel levens vatbaar ,ook al vinden john en roderick van niet :? maar ik nodig iedereen uit om hier eens te kijken en te zien hoe we hier in dk boeren ,en misschien willen de andere forummers ook wel aan mee willen doen ,kunnen we misschien ook nog wel eens of prakken hebben of even bij petro langs ,maar dat hoort bij een ander onderwerp ,nu terug naar een nieuwe opraap wagen

Inderdaad, niet alle opvolgers zijn hetzelfde, de een wil melken, de ander robots, de een wil alles door loonwerker laten doen, de ander zelf inkuilen, de ander gaat liever wat stalvoeren met een ouwe wagen en de rest laten kuilen.
Gelukkig was hier nog niet te veel voor mij beslist, de super vitesse stond nog in de schuur, 10 jaar ongebruikt, wat nieuw tanden en kettingn opspannen en hij kon weer, met rotor toch ook nog een redelijk moderne wagen, vorige generatie was eigenlijk altijd best wel vooruitstrevend, bouwden in '75 een 2+3 stal, rond '90 een silo van 10 bij 2 x 50, in '99 robot, heb hier op een paar hokjes uit 1915 niets hoeven afbreken, had zelfs vlak voor mijn toetreding nog gauw even een 130pk trekker met fronthef :yes: gekocht, beetje geluk mee gehad want hij had er geloof ik niet eens naar gekeken, alleen hij was rood, en het was een 6-cilinder :mrgreen:
Heb eerst maar eens wat gebruikte maaiers gekocht, gingen we ineens van 2.30 naar 5,70, en nu 6,20 dan wil je zelf wel maaien.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Jozef » di mei 12, 2020 14:02

Mellek schreef:Inderdaad, niet alle opvolgers zijn hetzelfde, de een wil melken, de ander robots, de een wil alles door loonwerker laten doen, de ander zelf inkuilen, de ander gaat liever wat stalvoeren met een ouwe wagen en de rest laten kuilen.
Gelukkig was hier nog niet te veel voor mij beslist, de super vitesse stond nog in de schuur, 10 jaar ongebruikt, wat nieuw tanden en kettingn opspannen en hij kon weer, met rotor toch ook nog een redelijk moderne wagen, vorige generatie was eigenlijk altijd best wel vooruitstrevend, bouwden in '75 een 2+3 stal, rond '90 een silo van 10 bij 2 x 50, in '99 robot, heb hier op een paar hokjes uit 1915 niets hoeven afbreken, had zelfs vlak voor mijn toetreding nog gauw even een 130pk trekker met fronthef :yes: gekocht, beetje geluk mee gehad want hij had er geloof ik niet eens naar gekeken, alleen hij was rood, en het was een 6-cilinder :mrgreen:
Heb eerst maar eens wat gebruikte maaiers gekocht, gingen we ineens van 2.30 naar 5,70, en nu 6,20 dan wil je zelf wel maaien.

Volgens mij klinkt dat niet echt als een achterstallige boerderij met een vader die maar wat aan knooide... Ken hier een hoop slechtere bedrijven dan in ieder geval.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor opelmanta » di mei 26, 2020 08:21

Zijn er ook mensen die melkvee volledig stalvoeren met een beetje brok erbij?
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » di mei 26, 2020 08:23

@ verhaar, er zat bij jullie in de buurt iemand met een zelfmaaiende stalvoer wagen. Kon voor weinig geld voeren herinner ik mij. Gaat dat nog steeds goed?
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Kasé5 » di mei 26, 2020 20:55

35jr geleden eens paar weken gedaan.
Kuilbult was toen zomers nooit open, ingewikkelde( :wink: )balen bestonden nog niet, mais was op en het werd zo nat dat koeien niet meer naar buiten konden. Hadden op afstand nog stuk goed gras.
Weet nog dat het vrij goed ging zolang we perfecte maaisnede hadden.
Verder heelveel werk, knarsende ladewagen en dunne mest, niet echt een verdienmodel maar dat is voor sommigen bijzaak :)
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor opelmanta » wo mei 27, 2020 08:43

Om het verdienmodel wil ik ook het een of het ander. Volledig stalvoeren of blijven summerfeeden. 35 jaar geleden knarsten alle ladewagens. Nu niet meer, nu begin je zelf wat meer te knarsen en te kraken.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » wo mei 27, 2020 10:50

zo ist manta maar hier is het ook helemaal hip met gras voeren ,nou kan je wel vertellen dat valt niet mee ,nu zijn ze stokjes aan het maaien en straks als het weer begint te regenen rij je een kar vol met water naar binnen , of veel te pittig met dunne mest , het is een vak apart dat stalvoeren ,volgens mij wil het het best op goede grond ,in friesland zie je het veel goede en niet al te droogte gevoelige grond
boer pieter

Berichtdoor kobonde » wo mei 27, 2020 12:10

Met de produkties per koe, die we tegenwoordig hebben, lukt niet met alleen gras en een beetje brok. Of het nu weiden
is of stalvoeren, het kan natuurlijk wel maar dan moet je tevreden zijn met een jaarproduktie van 7000 kg melk.
Of een herfst kalvende veestapel zo dat ze hun top in de winter hebben, en de tweede helft vande lactatie in de zomer.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » wo mei 27, 2020 12:21

Kasé5 schreef:35jr geleden eens paar weken gedaan.
Kuilbult was toen zomers nooit open, ingewikkelde( :wink: )balen bestonden nog niet, mais was op en het werd zo nat dat koeien niet meer naar buiten konden. Hadden op afstand nog stuk goed gras.
Weet nog dat het vrij goed ging zolang we perfecte maaisnede hadden.
Verder heelveel werk, knarsende ladewagen en dunne mest, niet echt een verdienmodel maar dat is voor sommigen bijzaak :)

Wat een onzin. Het rendement van vers gras voeren op stal is juist (y) (y) :yes:
Zorg daarnaast dat je ook een deel Italiaans raai hebt staan. Dat vreten de koeien altijd graag, of het nu kort of lang is.
Bij puur Engels raai gaat het gras meuren naar de ondergrond en daar halen de koeien hun neus voor op.
Dunne mest krijg je wanneer je teveel kunstmest strooit.
Dat mechanisch grazen niet populair is heeft niks met verdienmodel te maken :no: maar met t feit dat de meesten het werk niet zoeken :no: Ze keuteren liever de hele dag wat op stal rond en houwe de loonwerker van t werk :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » wo mei 27, 2020 12:34

Henk zegt het Opel Manta. Doe er je voordeel mee :idea:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor boer pieter » wo mei 27, 2020 13:28

wat een onzin henk :lol: hier is het niks waard dan te lang dan te kort enz net wat kobonde zegt bij 7000 liter gaat het wel ,of je geeft ze eeen uitloop en voert volop bij op stal ,ook moet je weer een maaier en opraper hebben kost ook allemaal niks ,ik heb het in een heel ver verleden ook eens gedaan maar noooit weer ,mooi binnen laten stabiel randsoen en melken maar
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie