Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Poekske » wo nov 30, 2022 16:04

Jappie schreef:Zat zelf eerst aan 10/12 m3 te denken met 1 vijzel. Bedoeling is om volgend jaar alles in hakselpakken te doen icm vers gras, vers gras los aan het voerhek bevordert de loop op de robot niet en gemengd aanbieden gaat een stuk beter heb ik gezien. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een 2 vijzel en wat groter. Bij 20 m3 kan ik in de winter dan ook voor 2 dagen voeren :yes:

Da laatste lijkt me de verkeerde reden...
Poekske

Berichtdoor Jappie » wo nov 30, 2022 16:13

Wel makkelijk q :cheers:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Erger u rot, melk met een melkrobot :roll:
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor opelmanta » wo nov 30, 2022 16:19

Wel makkelijk, 's winters. Haal jij je nu niet enorm veel drukte op de hals zomers? Weiden, stalvoeren, mengen en nog brok in robots?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Jappie » wo nov 30, 2022 16:55

Vers gras geeft rendement alleen jammer dat het wel wat werk geeft
Jappie

Berichtdoor boer pieter » wo nov 30, 2022 19:48

Wat haal jij je toch van alles op je hals gewoon een doseer wagen omdat je toch geen volledige tmr doet gras en mais in laagjes er in met misschien iets soya rest in de robot en een stabiel rantsoen er voor koeien binnen houden , heb je het minste werk lage kosten en een beter resultaat, denk ik
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » do dec 01, 2022 08:44

Ik sta ook te kijken van Jappie's beslissingen van de laatste tijd.
2 jaar terug overwoog je bio om de inkomsten wat op te schroeven en nu doe je niks anders dan kosten opblazen;
Wat minder koeien melken om ze door een robot te kunnen halen, gemengd voeren met vers gras erdoor waar je dan weer een veels te grote dure menger voor nodig hebt en alle kuil in ingewikkelde (dubbele betekenis :wink: ) hakselbalen :? :? :?
Heb er deze zomer ook een dikke 50 laten maken, een groffe 2e snee voor droogstandsrantsoen, hardstikke mooi spul maar gewoon veels te duur!!
Nee snap dit echt niet of produceert de V300 nu al 2500kg x €0,65 per dag?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Jappie » do dec 01, 2022 09:38

Ik heb al ongeveer de helft in balen, voor de verwerking is hakselen 50 keer beter dan gesneden, hakselbalen zijn amper duurder per kg ds product. En zoveel verschil zit er niet eens een 12 m3 of een 20 m3.
Punt.nl slingert er een afdeksysteem op en is verstandig bezig ivm arbeid en ik doe balen voor de arbeid en ben niet goed bij mijn hoofd. En nee er komt nog geen 2500 uit die machine. Ik ben lerende maar het moet zeker kunnen.
Doseer wagen zie ik niet zitten ivm precisie met laden en eigenlijk moet iedereen het kunnen doen. En met bakken eruit valt wel mee, alleen die V300 is nieuw, rest allemaal gebruikt.
Met die robot komt het wat nauwer dan ik gewend ben en daar probeer je dan op in te spelen. Vers gras ben ik fan van maar is geen must om bij te mengen maar vooral met herfst gras lijkt mij dit een mooie toevoeging. Beter dan allemaal balen maken of kuilbulten maken

Verstuurd vanaf mijn 5030F_EEA met Tapatalk
Jappie

Berichtdoor Talis » do dec 01, 2022 09:49

Kasé5 schreef:Ik sta ook te kijken van Jappie's beslissingen van de laatste tijd.
2 jaar terug overwoog je bio om de inkomsten wat op te schroeven en nu doe je niks anders dan kosten opblazen;
Wat minder koeien melken om ze door een robot te kunnen halen, gemengd voeren met vers gras erdoor waar je dan weer een veels te grote dure menger voor nodig hebt en alle kuil in ingewikkelde (dubbele betekenis :wink: ) hakselbalen :? :? :?
Heb er deze zomer ook een dikke 50 laten maken, een groffe 2e snee voor droogstandsrantsoen, hardstikke mooi spul maar gewoon veels te duur!!
Nee snap dit echt niet of produceert de V300 nu al 2500kg x €0,65 per dag?

dat betwijfel ik al een beetje.. balen zijn wel duurder. maar verschil is niet megagroot. Vanwege slechtere rug hebben wij ook alles in balen. maar kost me op jaarbasis ongveer 2 tot 3000 euro extra. Streep ik plastic op de bult leggen en grond eraf halen weg tegen plastic van de balen afhalen.
Talis

Berichtdoor koen2 » do dec 01, 2022 10:27

Jappie schreef:Ik heb al ongeveer de helft in balen, voor de verwerking is hakselen 50 keer beter dan gesneden, hakselbalen zijn amper duurder per kg ds product. En zoveel verschil zit er niet eens een 12 m3 of een 20 m3.
Punt.nl slingert er een afdeksysteem op en is verstandig bezig ivm arbeid en ik doe balen voor de arbeid en ben niet goed bij mijn hoofd. En nee er komt nog geen 2500 uit die machine. Ik ben lerende maar het moet zeker kunnen.
Doseer wagen zie ik niet zitten ivm precisie met laden en eigenlijk moet iedereen het kunnen doen. En met bakken eruit valt wel mee, alleen die V300 is nieuw, rest allemaal gebruikt.
Met die robot komt het wat nauwer dan ik gewend ben en daar probeer je dan op in te spelen. Vers gras ben ik fan van maar is geen must om bij te mengen maar vooral met herfst gras lijkt mij dit een mooie toevoeging. Beter dan allemaal balen maken of kuilbulten maken

Verstuurd vanaf mijn 5030F_EEA met Tapatalk
Dacht de laval toch makkelijk 3000 l per dag ???

Verstuurd vanaf mijn SM-G525F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor boer pieter » do dec 01, 2022 10:35

hoeveel werk heb je nu helemaal van kuilbult ,ik vind die balen juist veel meer werk dat gedoe met al dat plastiv en net zooi , maar wel weer mooi om te lezen dat iedereen er weer anders over denkt :yes: om jappie nog een beetje te helpen :lol: zo´n afdek systeem kan helemaal niet uit volgens mij het lijkt wel dat elke boer zo langzamer hand allergisch voor werken is :yes:
ik heb gewoon alles in een paar bulten maar 2 keer in de week een stukje open nou als je een uur bezig bent is er al heel veel gedaan , ik heb tijd zat en dan melk en voer ik ook nog zelf :shock: 8)
boer pieter

Berichtdoor Talis » do dec 01, 2022 11:17

boer pieter schreef:hoeveel werk heb je nu helemaal van kuilbult ,ik vind die balen juist veel meer werk dat gedoe met al dat plastiv en net zooi , maar wel weer mooi om te lezen dat iedereen er weer anders over denkt :yes: om jappie nog een beetje te helpen :lol: zo´n afdek systeem kan helemaal niet uit volgens mij het lijkt wel dat elke boer zo langzamer hand allergisch voor werken is :yes:
ik heb gewoon alles in een paar bulten maar 2 keer in de week een stukje open nou als je een uur bezig bent is er al heel veel gedaan , ik heb tijd zat en dan melk en voer ik ook nog zelf :shock: 8)

afgelopen jaar ongeveer 22x gekuild. Dan is bult open en dicht wel veel werk kan ik je vertellen.
Scheelt je ook een kuilsnijder..
Talis

Berichtdoor wit » do dec 01, 2022 11:53

Hier word zo weinig mogelijk in balen gedaan.
Duidelijk duurder als hakselen en meer werk met voeren en meer afval(plastic,touwen)
Je denkt dat je het weet ... tot je weet dat je dat denkt.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jvt » do dec 01, 2022 13:22

Hier altijd wat balen omdat sommige percelen te schuin zijn of te slecht toegankelijk met grote drieassige opraapwagens, maar dit zijn altijd maar kleine hoeveelheden. Dit jaar wel de 4e snede ( na droogte schoongemaaid) en laatste zesde snede in balen gedaan, omdat er weinig stond en dan oprapen ook duur is. Voordeel bij herfstgras vind ik ook dat conservering in balen beter is, zit er een keer een mindere baal tussen kan die ook specifiek naar groot jongvee, desnoods keer zonder mengen. In grote rijkuil hap je er wel wat rondom heen maar zit er toch tussen. Vind wel dat plastic binding ipv netbinding een superuitvinding is, stuk vlotter alles eraf, zeker bij een wat ingezakte herfstbaal stuk makkelijker te verwijderen dan net
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Jappie » ma feb 06, 2023 10:33

Het is toch geen mengwagen geworden, keus is gevallen op een (jong gebruikte) Strautmann doseerwagen van 16m3. Wellicht wat te groot maar de bovenste schotten kunnen er makkelijk af en dan is het een 12 m3 :yes:
Had een amigo 30 maar die loste voor geen meter, met 1 maal daags laden.
Jappie

Berichtdoor boer pieter » ma feb 06, 2023 10:52

Kan prima (y)door elkaar rommelen gaat best mengen word overdreven als je alleen een maïs gras en een beetje kv mengsel hebt , ga je met meerdere voer soorten en veel bij producten is het anders , kwaliteit van het voer is het belangrijkst
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie