Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor Flyinghollander » vr nov 22, 2019 20:01

Melkcontrole bestaat hier niet ;) Zo luxe als DK/NL is het niet ;)
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do maart 05, 2020 13:18

Met dank aan mijn sense hub Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » vr apr 10, 2020 12:34

De tochtdetectie van de Laval hebben we nu bijna 7 jaar in gebruik, helft van responders is inmiddels vervangen, levensduur zit rond de 5 jaar. Dan is batterij in responders leeg, had gelukkig ( na tip van medeforummer (y) )10 jaar schriftelijke garantie maar eerste responders die zijn vervangen stoppen er ook al mee :( . Heb aantal bij telefoonzoon gebracht om er eens betere batterij in te zetten. Is dat bij andere tochtdetectie systemen ook beperkte levensduur?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor gydo » vr apr 10, 2020 13:59

melker schreef:De tochtdetectie van de Laval hebben we nu bijna 7 jaar in gebruik, helft van responders is inmiddels vervangen, levensduur zit rond de 5 jaar. Dan is batterij in responders leeg, had gelukkig ( na tip van medeforummer (y) )10 jaar schriftelijke garantie maar eerste responders die zijn vervangen stoppen er ook al mee :( . Heb aantal bij telefoonzoon gebracht om er eens betere batterij in te zetten. Is dat bij andere tochtdetectie systemen ook beperkte levensduur?

Ik had pas een praatje met iemand van SCR over hun tocht detectie in het oor. Inc rumination enzo. Die hebben maar een levensduur van 3 jaar..
gydo

Berichtdoor auke » vr apr 10, 2020 15:16

cowmanager gaat ook uit van 5 jaar.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » vr apr 10, 2020 16:02

Hier ook de SCR van Lely zeg maar. De eerste set was waardeloos en binnen de 4 jaar veel stuk. Was een speciaal programma voor om om te wisselen voor ruim de helft van het geld. Nu bieden ze het weer aan. Maar doen het nog goed. Nu een 4 jaar oud. Aangegeven dat ik wil switchen naat Nedap maar dan krijg je die karting niet. Lijkt er een beetje op dat ze je voor het leven vast willen houden die gladdekkers :? En ook een bietje raar. Je schijft de robot in 10 jaar af. Dus ook de zenders zeg maar. Dus na 10 jaar betaal jer nog steeds de eerste zenders af terwijl je al 3 sets verder ben (n) De wereld word steeds gekker :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor G.U. » vr apr 10, 2020 16:29

Zender moeten dan apart. Zou niet naar nedap switchen. Scr is het betere systeem
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr apr 10, 2020 16:30

6 tot 7 jaar
boer pieter

Berichtdoor melker » vr apr 10, 2020 17:49

Probleem is dat ze niet allemaal tegelijk er mee stoppen, je kan aan de grafieken zien dat ze niet meer goed werken. Komen iedere week weer aantal bij dus je kan er niet meer van op aan. Lopen inmiddels weer paar extra rondjes om tochtige koeien te zoeken en met omjagen naar melkstal extra opletten en tijdens melken . Al met al toch wel duur systeem, zit er sterk over te denken om er om de 2 maand er maar 3 weken partij stieren tussen te jagen.
melker

Berichtdoor Corjan » vr apr 10, 2020 18:42

Het zelfde probleem hier melker. Ze gaan langzaam dood en mijn tkt en hormoon gebruik daalde toen ik weer nieuwe kreeg. En idd het kost mij een 20 25 dollar per koe per jaar. Kan ik bijna nezzo goed aan een hormoon programma zetten, en ze synchroniseren, om ze op een vaste dag te insemineren voor dat geld. Nog makkelijker :wink:
Corjan

Berichtdoor Corjan » vr apr 10, 2020 18:49

G.U. schreef:Zender moeten dan apart. Zou niet naar nedap switchen. Scr is het betere systeem

Voor een robot you better off met de Nedap. SCR ben ik wel klaar mee.

Maaruh hoe moet ik dat doen? Toen ik de stal bouwde en de robots kocht heb ik die gefinanceerd :wink: Maar moet ik dan een speciale zenders lening nemen? :?
Corjan

Berichtdoor G.U. » vr apr 10, 2020 19:26

Waarom? Die zenders betaal je toch zo?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr apr 10, 2020 19:45

Heb nu 12 jaar scr en ja af en toe is er een leeg ,heb nu die nieuwe met herkauw actiever en daar heb ik ook al 2 leeg gehad ,opgestuurd en netjes 2 nieuwe gehad , er zit een afbouw in als ze na 2 jaar leeg zijn betaal je maar 20% voor een nieuwe enz ,je moet het gewoon bij houden ,als ze leeg zijn opsturen dan heb je zo weer een nieuwe
boer pieter

Berichtdoor melker » vr apr 10, 2020 19:57

Mijn zoon heeft er inmiddels aantal uitgeklaard gezaagd, nieuwe batterij erin en weer inelkaar plakken met blokje lijm is het plan. Misschien commercieel ook wel interessant, hebben stagiairs ook wat te doen :yes:
melker

Berichtdoor auke » vr apr 10, 2020 20:32

bij cowmanager krijg je een attentie dat de zender het niet meer doet. Dus dan meteen afhalen en nieuwe omhangen.

Na de nieuwste update krijg ik zelf bericht van hen dat er een paar vervangen moeten worden omdat ze de komende tijd kapot gaan

Heb een abonnement. altijd 105 % zenders aanwezig en wat kapot is krijg je nieuwe voor
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid