Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor auke » do nov 17, 2022 22:44

2200 voor aardappelland?

Probleem is wel dat je voor ALNB wel in een bepaald gebied moet zitten. Hier gekeken voor verlate maaidatum en een keverbank maar zit in verkeerd gebied
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Schoonvelde » vr nov 18, 2022 06:49

auke schreef:2200 voor aardappelland?

Probleem is wel dat je voor ALNB wel in een bepaald gebied moet zitten. Hier gekeken voor verlate maaidatum en een keverbank maar zit in verkeerd gebied

:yes:
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor melker » vr nov 18, 2022 09:25

Kan hier bijna alle land wel voor ALNB aanmelden, Staatsbosbeheer als buurman hoeft niet nadelig te zijn :no:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » vr nov 18, 2022 10:16

Zet dan liever zonnepanelen op het land. :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » vr nov 18, 2022 11:33

dat moesten ze verbieden ik vind het geen gezicht (n) zet er dan een grote wind molen op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » vr nov 18, 2022 13:32

jan.nl schreef:
melker schreef:Begin pas om uur of 7, kleine 300 stuks jongvee. Schakel nu geleidelijk over naar ca 200 belgvaarzen, worden geslacht op leeftijd van ruim 1 1/2 jaar tot 2 jaar op ruim 300 kg geslacht. Daarnaast nog 100 fokpinken voor mijn broer maar is minder lucratief. Ingezet op maximaal premie, wat betekent zoveel mogelijk laten. Maximaal mest aanvoeren en geen kunstmest meer strooien en zoveel mogelijk weiden. Bekijk het per 5 jaar maar bevalt goed, bloeddruk is al 20 punten gezakt :) nog een 50 schapen voor de nodige beweging, niks moet alles kan :yes:

Met weiden van pinken en mestvee zit je ook niet echt stil :wink:
Hier nu afspraken gemaakt voor de mestafzet (ivm wegvallen derogatie)bij buren die gestopt zijn , dichterbij is goedkoopst.
Maar kosten zullen wel omhoog vliegen :? ,verder zoeken we een medewerker zodat we op termijn afstand/scheid van werk op het melkvee bedrijf kunnen nemen.Boeren met premie en subsidies zien we niet zitten,wil dat zo lang mogelijk buiten de deur houden ivm zeggenschap :shock:

Opvolger blijft vnl buiten bedrijf werken?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor sivert » vr nov 18, 2022 13:49

jan.nl schreef:Al de boeren die vroeger zijn meegegaan in vogeltjes plas dras ,natuur zus,natuur zo zijn allemaal geen boer meer.
Gewoon je tank goed vol drukken levert altijd meeste op,met deze grondprijs en hogere rente kan je alleen maar intensief boeren.
Rest is hobby :wink:

Dat ben ik niet me je eens. We hebben 20 ha agrarisch natuurbeheer op eigen land en nog voldoende voer voor het vee. We zijn nog bezig met de 3e snede van vorig jaar op te voeren (die wordt met de 1e snede van dit jaar gemengd voor de koeien) en er zit nog een halve herfstkuil van vorig jaar. Het agrarisch natuurbeheer heeft ons afgelopen jaar € 27000 opgeleverd en het land telt gewoon mee voor toeslagrechten en mestplaatsingsruimte. Dat levert meer op dan (kuil)gras verkopen.
sivert

Berichtdoor jan.nl » vr nov 18, 2022 13:58

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:
melker schreef:Begin pas om uur of 7, kleine 300 stuks jongvee. Schakel nu geleidelijk over naar ca 200 belgvaarzen, worden geslacht op leeftijd van ruim 1 1/2 jaar tot 2 jaar op ruim 300 kg geslacht. Daarnaast nog 100 fokpinken voor mijn broer maar is minder lucratief. Ingezet op maximaal premie, wat betekent zoveel mogelijk laten. Maximaal mest aanvoeren en geen kunstmest meer strooien en zoveel mogelijk weiden. Bekijk het per 5 jaar maar bevalt goed, bloeddruk is al 20 punten gezakt :) nog een 50 schapen voor de nodige beweging, niks moet alles kan :yes:

Hier nu afspraken gemaakt voor de mestafzet (ivm wegvallen derogatie)bij buren die gestopt zijn , dichterbij is goedkoopst.
Maar kosten zullen wel omhoog vliegen :? ,verder zoeken we een medewerker zodat we op termijn afstand/scheid van werk op het melkvee bedrijf kunnen nemen.Boeren met premie en subsidies zien we niet zitten,wil dat zo lang mogelijk buiten de deur houden ivm zeggenschap :shock:

Opvolger blijft vnl buiten bedrijf werken?

Voorlopig wel.
jan.nl

Berichtdoor jan.nl » vr nov 18, 2022 14:02

sivert schreef:
jan.nl schreef:Al de boeren die vroeger zijn meegegaan in vogeltjes plas dras ,natuur zus,natuur zo zijn allemaal geen boer meer.
Gewoon je tank goed vol drukken levert altijd meeste op,met deze grondprijs en hogere rente kan je alleen maar intensief boeren.
Rest is hobby :wink:

Dat ben ik niet me je eens. We hebben 20 ha agrarisch natuurbeheer op eigen land en nog voldoende voer voor het vee. We zijn nog bezig met de 3e snede van vorig jaar op te voeren (die wordt met de 1e snede van dit jaar gemengd voor de koeien) en er zit nog een halve herfstkuil van vorig jaar. Het agrarisch natuurbeheer heeft ons afgelopen jaar € 27000 opgeleverd en het land telt gewoon mee voor toeslagrechten en mestplaatsingsruimte. Dat levert meer op dan (kuil)gras verkopen.

Wij zitten in een gebied waar in verdere toekomst gebouwd gaat worden,dan zijn er andere uitdagingen :wink:
jan.nl

Berichtdoor Kasé5 » vr nov 18, 2022 15:50

jan.nl schreef:

Opvolger blijft vnl buiten bedrijf werken?[/quote]
Voorlopig wel.[/quote]

Ken het :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor auke » vr nov 18, 2022 22:39

Hier voor poters en consumptie 1500 hoorde ik vandaag van iemand die land verhuurt.
2000 is voor pioenrozen

dus 2200 voor eerappels vind ik knap veel.
auke

Berichtdoor Jappie » za nov 19, 2022 06:41

auke schreef:Hier voor poters en consumptie 1500 hoorde ik vandaag van iemand die land verhuurt.
2000 is voor pioenrozen

En ik vind 2000 nog te weinig moet je zien wat die lui meenemen aan OS, schoonvelde zijn "winst" gaat bijna helemaal verloren aan soya.

Verstuurd vanaf mijn 5030F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Erger u rot, melk met een melkrobot :roll:
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor jan.nl » za nov 19, 2022 08:41

auke schreef:Hier voor poters en consumptie 1500 hoorde ik vandaag van iemand die land verhuurt.
2000 is voor pioenrozen

Op land van 80.000 euro is 2000 nix.
jan.nl

Berichtdoor Henk » za nov 19, 2022 13:48

Keverbank :?:

2200 all in is niets aparts :no: Meeste veehouders 'verhuren' aan een akkerbouwer maar de percelen blijven binnen het eigen bedrijf plus mestplaatsing houden ze zelf :yes:
Ga je all in verhuren dus percelen bij de akkerbouwer op papier zodat hij de mest kan aanvoeren is 2200/ha heel normaal :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Vinkenhof Beheer
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » za nov 19, 2022 21:20

https://www.drentslandschap.nl/infopaneel-bij-keverbank

past mooi op de kavel tussen de mais en gras in.

Als ik het wil moet ik het via crowdfunding doen. bedrag euro per m2 sponsoren.
auke

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken