Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Kasé5 » do jan 05, 2023 08:27

Schoonvelde schreef:
Kasé5 schreef:Nou heb je geen arrogantie van Lely maar ik hoorde je deze herfst nog niet zo positivo over de melkerij Jappie :?
Hoe gaat het Nu?
Hoeveel melk/dag??

Nu zit jij ook bij Lely Zuidwolde, dat is gewoon een goed club geworden de laatste 8 jaar. Moest eerst zelf ook erg wennen hoe je met zo een service organisatie omgaat tov de lokale melkstal dealer die dermate lage facturen schreef dat ze nu geen melkstallen meer verkopen, maar wanneer je duidelijk aangeeft wat de problemen zijn lossen ze het bijna altijd perfect op.

:) Kom er soms ook. Voor in en om de stal perfect adres (y)
Vorig jaar was ie hier voor matrassen voor het jongvee. Stond ie bij de robots te kijken, ik vroeg, mis je dit nou niet?
Absoluut niet zei die. "Die zij aan zij melkstallen was wel leuk werk maar met die rotors hield het gezeur nooit op. Daarom had ik helemaal geen zin in robots"

Maar Zuidwolde is gewoon een goeie club. Je betaald ervoor maar ze staan er wel voor.
Paar maand terug gaf de compressor de geest. Omgeruild en niks meer van gehoord nou dan vergeet je heel gauw de aanschaf- en serviceprijs. Ik zou er ook best de melk willen leveren of mijn hypotheek willen afsluiten!

Ik had mijn lavals anderhalf jaar toen de frequentieregelaar vd vacuumpomp gek deed. Komt monteur, trekt alles los en komt 3 uur later met compleet nieuwe pomp aanzetten. Ik zei wat doe je nou :? :? :?
Krijg gelijk een rekening van € 2.500 :shock:
Ik woon maar 5 minuten van Laval Benelux in Steenwijk, heb geen Leopard maar toch er direct heen. Wat kreeg ik te horen? "Je had geluk want als ie in het 3e jaar gezeten had had je de volle €3.700 betaald!! :evil:
Mijn eigen dealer dacht trouwens precies zo over 'Steenwijk'.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2023 10:10

Die verhalen hoor je ook anders om ,dus daar heb je niks aan , heb wel een paar kennisen met een Lely en die hebben ook vaak gevraagd of ze niet iets kunnen doen zodat ze handmatig kunnen aanzetten, ik weet dat het bij veel niet nodig is , maar voor diegenen die het wek zouden willen ,zou het toch mogelijk moeten zijn , ook ben ik persoonlijk meer een fan van gestuurd koe verkeer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » do jan 05, 2023 11:04

Jouw robot heet "melkstal" :)
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2023 13:38

Kasé5 schreef:Jouw robot heet "melkstal" :)

Ja voorlopig nog wel :arrow: je kunt nooit goed koper melken
boer pieter

Berichtdoor Mellek » vr jan 06, 2023 12:46

Kasé5 schreef: Mijn eigen dealer dacht trouwens precies zo over 'Steenwijk'.

Hier ook wel eens frequentieregelaar kapot gehad, maar dat is gewoon een los kastje in de robot, kost ca. 500, hier 1x kapot gegaan zover ik me herinner. En busch vacuumpomp gaat tegenwoordig zomaar 8 jaar of langer mee.
En ook hebben we een 'blauwe' melktank bij een rode robot, dus Steenwijk heb ik ook enigszins (wisselende) ervaring mee, maar overweeg nog niet zo gauw een blauwe robot, of een andere blauwe uit Staphorst/Kampen misschien.

Scroll compressoren hoor ik wel vaker dat ze kapot gaan, gewoon een boutje dat inwendig los rammelt , maar de Atlas Copco schroefcompressor draait hier ondertussen wel bijna 25.000 uur vlekkeloos.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor wijnbergen » zo jan 08, 2023 07:08

heb hier een Atlas die met 14 maanden total loss draaide, wel gratis een nieuwe gehad ondanks dat de garantie om was (y)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Frans V » do jan 19, 2023 17:50

"A steak a day keeps the doctor away'
Frans V

Berichtdoor G.U. » do jan 19, 2023 22:48

Zag em net ook. Is daar iets gebeurd wat onder de pet gehouden wordt? Tis geen kleine schikking. Gaat om 1400 robots in een gecombineerde claim… die kunnen toch niet allemaal ‘het niet doen’?
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor john verhaar » vr jan 20, 2023 01:48

Onze boys hebben nog 14 A4’s en 12 A3 next en zeggen het Al heel lang dat de A3 next gewoon better zijn,maar met een beetje geluk gaan alle A4’s der nu uit voor A5’s met een Klein beetje toe :wink:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Schoonvelde » vr jan 20, 2023 07:37

De a5 is echt veel beter, hoewel a4 wel stapjes in de goede richting hebben gemaakt. Het is niet voor niks dat a4 zo snel werd opgevolgd door a5. Hier wel eens bezig geweest om a4 voor a5 in te ruilen, maar de a4 is bijna niks meer waard 2e hands.... dus wel heel veel toeleggen. Misschien een keer bij een subsidie ronde is het een optie, zoals ze in Belgie en Duitsland nog wel eens hebben. De Nederlandse overheid is niet zo scheutig richting de boeren de laatste jaren.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor boer pieter » vr jan 20, 2023 10:14

of eens bij een ander merk kijken die zijn net zo goed of misschien wel beter 8)
boer pieter

Berichtdoor Jappie » vr jan 20, 2023 10:49

Schoonvelde schreef:De a5 is echt veel beter, hoewel a4 wel stapjes in de goede richting hebben gemaakt. Het is niet voor niks dat a4 zo snel werd opgevolgd door a5. Hier wel eens bezig geweest om a4 voor a5 in te ruilen, maar de a4 is bijna niks meer waard 2e hands.... dus wel heel veel toeleggen. Misschien een keer bij een subsidie ronde is het een optie, zoals ze in Belgie en Duitsland nog wel eens hebben. De Nederlandse overheid is niet zo scheutig richting de boeren de laatste jaren.
Had 2,5 jaar terug offerte van 2 a4 136.500 geïnstalleerd, vond ik nog knap geld anders voor een matige machine, voor de zelfde euro's kon ik 4 Delaval kopen van dezelfde leeftijd.

Verstuurd vanaf mijn 5030F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Erger u rot, melk met een melkrobot :roll:
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Jaap » vr jan 20, 2023 21:48

NIet alleen Lely, ook Delaval heeft geschikt. En nu zoeken ze boeren die problemen ondervinden bij GEA en Galalxy om daar claims neer te leggen.

Welkom in de USA: alles via de rechter uitspelen?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Kasé5 » vr jan 20, 2023 21:53

@ Jappie; denk niet dat jij gelukkig geworden was als jij er een 250 was gaan melken met 4 oude Lavals? :wink:

Handelswaarde van oude VMS-en is 0.
Die € 34.000 is voor de demontage, transport, herstel en revisie, updaten, transport, plaatsing, begeleiding en de te verwachten onderhoudskosten van het 1ste jaar wat ze uiteraard voldoende ruim aanhouden.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Jappie » vr jan 20, 2023 22:40

Waarschijnlijk niet maar 250 met een Lely was ik ook niet blij van geworden :lol:
Die Delaval hebben inderdaad geen hoge handelswaarde, ik pruts nog maar even door met mijn V300, maar wie weet koop ik er nog eens een classic bij en dan een klein koppeltje erop die zeer robot geschikt zijn. Maar misschien ook wel niet 8)
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Erger u rot, melk met een melkrobot :roll:
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken