Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor willem74 » vr sep 09, 2022 06:07

Mestkraker. Mest (kunst) naar je zelf afvoeren.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor jan.nl » vr sep 09, 2022 07:22

Schoonvelde schreef:
boer pieter schreef:Nu doen veel boeren net of ze nog nooit gehoord hebben dat de derogatie er af kon gaan :shock: dat wisten we toch allang
Het verbaast mij echt

Nou, je voelde het aankomen, anderzijds met de huidige discussie over gas uit Rusland kan je je het bijna niet voorstellen. Het duurt nog 2 jaar voordat de ellende echt zichtbaar wordt. Ik denk dat veel veehouders onderschatten hoe groot die echt wordt. Enige lichtpuntje is de hoge kunstmest prijs, dus akkerbouw is maximaal gemotiveerd om drijfmest op te nemen. Een kuub rundveedrijfmest zit zo voor een 20 euro aan N,P en K waarde.
Veranderd er niks de komende 2 jaar dan voorspel ik een mestafzet prijs van 20 euro plus in 2025. In 2015 waren er iets meer koeien dan nu en betaalden we in onze regio ook 20 euro plus in de winter en kwamen ze het nog maar heel moeizaam ophalen.

Als ik mesthandelaar was zou ik vast wat vrachtwagens bestellen en nadenken hoe je daar personeel op krijgt.... of komst er nog een oplossing??? D66 en linkser willen dat niet niet, die willen niks oplossen en minder dieren..

20 euro per kub mest voor afzet ben je gauw zat,is hier zo,n 60000 minimaal.
Gaan heel dotje koeien weg in nl,vreugdenhil gaat niet voor nix nu al belgische markt op.
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » vr sep 09, 2022 09:28

20 euro betalen ze al jaren voor afzet incl vervoer.
Poekske

Berichtdoor Nix » vr sep 09, 2022 09:59

Ik heb het al meer gezegd het gaat mis met de logestiek. De transport capaciteit is in piek periodes te klein. Een sleepslang set trekt makkelijk 3 auto's in een uur leeg. Als er 5 in de omgeving rijden kun wel na gaan dat die mest niet "vers geladen"kan worden bij een veehouder. Opslag in de akkerbouw regio's is dus nodig.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor jan.nl » vr sep 09, 2022 18:35

Nix schreef:Ik heb het al meer gezegd het gaat mis met de logestiek. De transport capaciteit is in piek periodes te klein. Een sleepslang set trekt makkelijk 3 auto's in een uur leeg. Als er 5 in de omgeving rijden kun wel na gaan dat die mest niet "vers geladen"kan worden bij een veehouder. Opslag in de akkerbouw regio's is dus nodig.

Je rijd dan met 92 procent water :|
jan.nl

Berichtdoor Richt » zo sep 11, 2022 15:19

Nix schreef:Ik heb het al meer gezegd het gaat mis met de logestiek. De transport capaciteit is in piek periodes te klein. Een sleepslang set trekt makkelijk 3 auto's in een uur leeg. Als er 5 in de omgeving rijden kun wel na gaan dat die mest niet "vers geladen"kan worden bij een veehouder. Opslag in de akkerbouw regio's is dus nodig.

Je Kunt dan toch veel beter gaan separeren, dunne Fraktie op grasland, vast fraktie afzetten zoveel je moet en Rest op eigen Ackerland ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor opelmanta » ma sep 12, 2022 05:59

Volgens mij niet. Dan voer je meer fosfaat af terwijl dat vaak niet hoeft. Zonder derogatie word dat erger.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor jan.nl » ma sep 12, 2022 09:34

Optie is om geen derogatie meer te nemen en alles in de mais ,ben je van gezeur af.
Scheelt ook flink in de mestafzet. :yes:
jan.nl

Berichtdoor Schoonvelde » ma sep 12, 2022 10:45

jan.nl schreef:Optie is om geen derogatie meer te nemen en alles in de mais ,ben je van gezeur af.

? Hoe bedoel je?
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor jan.nl » ma sep 12, 2022 11:56

Schoonvelde schreef:
jan.nl schreef:Optie is om geen derogatie meer te nemen en alles in de mais ,ben je van gezeur af.

? Hoe bedoel je?

Mais heeft gunstiger bex

Maar dan nog moeten we 85 volle tankvrachtwagens met mest naar de flevopolder of zeeland laten rijden...
En niet alleen bij ons,overal vanuit het groene hart,moet er per as veel afgevoerd worden.
Volgens mij is er over de gevolgen voor de plattelands wegen niet nagedacht... :no:
jan.nl

Berichtdoor Schoonvelde » ma sep 12, 2022 18:01

jan.nl schreef:
Schoonvelde schreef:

? Hoe bedoel je?

Mais heeft gunstiger bex

Maar dan nog moeten we 85 volle tankvrachtwagens met mest naar de flevopolder of zeeland laten rijden...
En niet alleen bij ons,overal vanuit het groene hart,moet er per as veel afgevoerd worden.
Volgens mij is er over de gevolgen voor de plattelands wegen niet nagedacht... :no:

Op BEX N scoren lukt ons al jaren niet meer, met veel zetmeel wel laag Ureum (19) dus dat scheelt. Maar doordat de BEX zo strak staat heb ik het gevoel dat meer en meer het laten voor wat het is en juist weer veel raap, maisgluten etc gaan voeren. Iets van paard achter de wagen.
Schoonvelde

Berichtdoor jan.nl » ma sep 12, 2022 19:53

Dan voer jij nog veel gras dus,komende winter laat ik alles maar ff door rekenen.
100 koeien weg doen is nog geen optie :wink:
jan.nl

Berichtdoor Henk » di sep 13, 2022 07:10

jan.nl schreef:
Mais heeft gunstiger bex

:no: :arrow: eiwitefficiëntie stuurt je bex :yes:
Bex was voor ons altijd een geweldig instrument (y) ondanks dat we weinig mais voerden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Schoonvelde » wo sep 14, 2022 05:47

Gisteren mestdebat in 2e kamer ff gevolgd. Onvoorstelbaar hoe links en wantrouwend de insteek vanuit het ministerie is.

Verbod op aankoop fosfaat kunstmest melkveehouders heb ik gehoord...
In de wet grondgebondenheid komt verplichting voor grasland voor melkveehouders......
Door mestfraude geen inzet op derogatie..... hoeveel mestfraude zit er in de melkveehouderij????
De natuur is kapot, drinkwater ondrinkbaar, de lucht vol fijnstof en het ligt allemaal aan de boeren......

Echt BBB is de enige die daar echt nog tegenin gaat.

Onze sector wordt door linkse ambtenaren, idealisten en onwetenden kapot gemaakt, wanneer staat LTO eens op. Zeg nu gewoon dat het onwaar is, iedere dag weer....
Schoonvelde

Berichtdoor jan.nl » wo sep 14, 2022 07:20

Schoonvelde schreef:Gisteren mestdebat in 2e kamer ff gevolgd. Onvoorstelbaar hoe links en wantrouwend de insteek vanuit het ministerie is.

Verbod op aankoop fosfaat kunstmest melkveehouders heb ik gehoord...
In de wet grondgebondenheid komt verplichting voor grasland voor melkveehouders......
Door mestfraude geen inzet op derogatie..... hoeveel mestfraude zit er in de melkveehouderij????
De natuur is kapot, drinkwater ondrinkbaar, de lucht vol fijnstof en het ligt allemaal aan de boeren......

Echt BBB is de enige die daar echt nog tegenin gaat.

Onze sector wordt door linkse ambtenaren, idealisten en onwetenden kapot gemaakt, wanneer staat LTO eens op. Zeg nu gewoon dat het onwaar is, iedere dag weer....

Even gekeken,ben snel afgehaakt ,wat een bagger gooien ze over de landbouw. :shock:
Links met de Groot voorop maakt het met leugens over de landbouw erg bont.

Als daar geen correctie op komt ,komt groot deel vd boeren in de problemen.
En als iets niet uitvoerbaar is ,voeren wij boeren het niet uit,punt :!:
jan.nl

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie