Toekomst melkveehouderij deel 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 2

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 09:06

Ik wil nu eigenlijk geen reclame maken. Maar bijv. sterwerk is een super oplossing voor melken. Laat je een kleine melkstal lekker uurtjes maken. Trek je de koeien 3 keer per dag door de melkstal. Alles wat kleiner is dan of gelijk aan 2*10 ga je sneller melken door kortere melktijd per koe bij 3 keer daags. Daarmee krijg je een betere voer efficientie en meer melk met niet heelveel meer uren. Als je dan zelf of een goede meedewerker één keer per dag melkt heb je toch alle koeien gezien. En daarmee ben je niet meer zo afhankelijk van de melktijden. Die melker kan dan ook mooi om zijn uren vol te maken de kalveren stallen uit mesten kuilen bij houden en dat soort werk. Ik vind het grote voordeel hierbij dat als je snachts melkt altijd iemand in de buurt is van de kalfkoeien. Als het dan niet goed loopt dan kan de melker je waarschuwen. Heb je zelf ook meteen een beter nacht rust.

Dit is ook veel goedkoper dan een robot of welk nieuw snel melksysteem dan ook.
Quis custodiet ipsos custodes
Erik Reintjes

Berichtdoor Henk » di feb 28, 2012 10:46

Als het 24-uurs bedrijf verplicht zou worden dan stopte ik er disse week nog mee :idea:
Bijna alle NL veehouders wonen strak tegen het bedrijf aan dwz je bent té makkelijk bereikbaar (n) Zelf zou'k geen rust meer hebben als er 24x7 axxie zou zijn hier op de farm :no:

En nachtmelkers om ook op de kalfkoei te passen... laat koetje maar lekker dr ding doen 's nachts, dan gaat het in 99 van de 100 gevallen goed (y) :yes: Ik ga dr nooit 's nachts uit, bevalt me prima :yes:

Dr zijn 2 dingen enorm belangrijk voor me; de avond/nachtrust en de zondagsrust :idea: Wellicht achterhaald en ouderwetsch maar dat interesseert me lekker niks :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » di feb 28, 2012 10:53

@Eric,de melker gaat de rotklussen doen in z,n vrije tijd :wink:Een melker is een melker en geen klusjesman :no: Het zal niet meevallen om zo,n goeie medewerker lang te houden.Denk dat je vastloopt op het 24 uurs gebeuren :yes: ,en daar hebben we robots voor en een koei kan zelf ook afkalven :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Johannes » di feb 28, 2012 11:07

In de United Shits doen het natuurlijk al heel lang zo, denk dat Erik wel een puntje heeft :yes:
In sjokola zitten insecten, in melk stront :idea:
Johannes

Beroep: Youtobber
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 11:26

Henk schreef:Als het 24-uurs bedrijf verplicht zou worden dan stopte ik er disse week nog mee :idea:
Bijna alle NL veehouders wonen strak tegen het bedrijf aan dwz je bent té makkelijk bereikbaar (n) Zelf zou'k geen rust meer hebben als er 24x7 axxie zou zijn hier op de farm :no:

Robot???

En nachtmelkers om ook op de kalfkoei te passen... laat koetje maar lekker dr ding doen 's nachts, dan gaat het in 99 van de 100 gevallen goed (y) :yes: Ik ga dr nooit 's nachts uit, bevalt me prima :yes:

Dat er een kalf dood gaat is niet leuk maar als een koe de hele nacht heeft gewerkt om een kalf er af te krijgen en niet lukt en de volgende dag dood is ......

Bij ons ieder uur rondje afkalfstal :!:

Dr zijn 2 dingen enorm belangrijk voor me; de avond/nachtrust en de zondagsrust :idea: Wellicht achterhaald en ouderwetsch maar dat interesseert me lekker niks :wink:

Zondag avond is voor ons koeien insemineren en rondje lopen. Dat is voor mij zondag rust.
Erik Reintjes

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 11:29

jan.nl schreef:@Eric,de melker gaat de rotklussen doen in z,n vrije tijd :wink:Een melker is een melker en geen klusjesman :no: Het zal niet meevallen om zo,n goeie medewerker lang te houden.Denk dat je vastloopt op het 24 uurs gebeuren :yes: ,en daar hebben we robots voor en een koei kan zelf ook afkalven :yes:

Het zijn geen rotklussen. Het is normaal boeren werk. Zij laten vaak hun eigen kinderen achter om meer te verdienen voor de toekomst van hun kinderen. Daarom willen zij zoveel mogelijk werken. Als de melktijden niet lang genoeg zijn dan zijn dit klusjes die zij graag doen.
Erik Reintjes

Berichtdoor Roderick » di feb 28, 2012 11:32

Klinkt allemaal weer heel stoer (y) (y) en super efficient :roll: .......maar die sterwerkers hebben vaak ook geen kaas gegeten van koeien, en melken is voor hun nix meer of minder dan een aangeleerd kuntsje :yes: :roll:
Als ik dan hoor hoe die geweldige sterwerkers bij een zekere boer in de Vredepeel 's nachts een kalf en een koe helemaal naar de klote trekken omdat ze totaal niet weten wat ze aan het doen zijn, ben ik weer blij dak een onefficiente prutsboer ben. :yes: :wink: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 11:33

Johannes schreef:In de United Shits doen het natuurlijk al heel lang zo, denk dat Erik wel een puntje heeft :yes:

Ik werk al heel lang zo. Ik werk alleen met meerdere melkers en de 'vakmensen' die melken een paar keer per week alle groepen mee. Dan hebben ze mooi de tijd om de koeien aan te kijken en kost het geen capaciteit. Anders hebben wij te weinig tijd om te spoelen.

Ik spreek uit ervaring. Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar voor mij is dit de weg.
Erik Reintjes

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 11:39

Roderick schreef:Klinkt allemaal weer heel stoer (y) (y) en super efficient :roll: .......maar die sterwerkers hebben vaak ook geen kaas gegeten van koeien, en melken is voor hun nix meer of minder dan een aangeleerd kuntsje :yes: :roll:
Als ik dan hoor hoe die geweldige sterwerkers bij een zekere boer in de Vredepeel 's nachts een kalf en een koe helemaal naar de klote trekken omdat ze totaal niet weten wat ze aan het doen zijn, ben ik weer blij dak een onefficiente prutsboer ben. :yes: :wink: (y)

Als een koe aan het kalven is en het loopt niet goed dan moeten zij er iemand bij halen. En dat is zoals Henk het zij inderdaad 100 van de 99 niet het geval, maar de kalfjes hebben dan wel allemaal binnen een uur biest gehad. En het klopt dat melken een aangeleerd kunstje is. Kun je zien hoe moeilijk dat werk is als je die mensen in 3 keer melken het kunstje aan leert. De controle is belangrijk. Daarom kun je niet alleen met zulke mensen werken. Maar het maakt het wel allemaal een stuk socialer van.
Erik Reintjes

Berichtdoor Roderick » di feb 28, 2012 11:45

Da is natuurlijk nie socialer, want nu kun jij elke nacht op komen draven wanneer hun het niet meer weten. (n) (n)
En koekalverij is gewoon iets wat je niet na 3 kalvingen goed aan kunt leren :no: ...daar komt een dotje ervaring en fingerspitzengefuhl bij kijken. :yes: :arrow: wanneer moet je aan een koe gaan trekken, en wanneer moet je er met de poten afblijven :!:

Die koe in de vredepeel had helemaal geen hulp nodig, maar dat hadden ze niet in de gaten :no: :no: ......oHh poten eruit, krik eraan :arrow: als een idioot kalf eruit trekken, en weer gaan met die banaan in de melkstal. :roll:
Roderick

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 11:50

Roderick schreef:Da is natuurlijk nie socialer, want nu kun jij elke nacht op komen draven wanneer hun het niet meer weten. (n) (n)

Heb jij een nacht melker? Ik wel en slaap goed.
Daarbij komt dat het NL en DE personeel nu hoofdzakkelijk tussen 7 smorgens en 5 s avonds kunnen werken.

En koekalverij is gewoon iets wat je niet na 3 kalvingen goed aan kunt leren :no: ...daar komt een dotje ervaring en fingerspitzengefuhl bij kijken. :yes: :arrow: wanneer moet je aan een koe gaan trekken, en wanneer moet je er met de poten afblijven :!:

Dat is vakmanschap. Krik is bij mij alleen toe gestaan bij enkele mensen van het personeel. En de melkers weten dat bij de controle van de afkalfstal alleen gekeken moet worden of er vooruitgang in zit. Steken de pootjes er bij 2 controles dus na 2 uur er nog uit dan kunnen wij nog de koe redden.

Die koe in de vredepeel had helemaal geen hulp nodig, maar dat hadden ze niet in de gaten :no: :no: ......oHh poten eruit, krik eraan :arrow: als een idioot kalf eruit trekken, en weer gaan met die banaan in de melkstal. :roll:

Zit er nu ook geen andere eigenaar op :?: :wink:
Erik Reintjes

Berichtdoor Flyinghollander » di feb 28, 2012 12:01

Volgens mij heeft het een hele andere reden dat er een nieuwe eigenaar op zit :wink:

Maar nu vraag ik domme vraag, wat is nu weer een stermedewerker?
Als dat iemand is zonder ervaring dan zit ik in sterlandschap :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Erik S. » di feb 28, 2012 12:05

Roderick schreef:Als ik dan hoor hoe die geweldige sterwerkers bij een zekere boer in de Vredepeel 's nachts een kalf en een koe helemaal naar de klote trekken omdat ze totaal niet weten wat ze aan het doen zijn, ben ik weer blij dak een onefficiente prutsboer ben. :yes: :wink: (y)

euh when did this happen :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Roderick » di feb 28, 2012 12:06

Flyinghollander schreef:Volgens mij heeft het een hele andere reden dat er een nieuwe eigenaar op zit :wink:

Komen ook uit hetzelfde hoekje weg als waar jij zit. :yes: :wink:
Roderick

Berichtdoor Erik Reintjes » di feb 28, 2012 12:09

Flyinghollander schreef:Volgens mij heeft het een hele andere reden dat er een nieuwe eigenaar op zit :wink:

Dat is gewoon een buitenlander geregeld door de uitzendorganisatie sterwerk. Dat kun je denk ik vergelijken met de mexicanen in amerika. Goede mensen die graag willen werken maar zoals altijd niet allemaal geschikt voor de veehouderij.
Erik Reintjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie